Benhårde krav til ledige i Danmark

26. juli 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Forpligtelserne for danske arbejdsløse er blandt de fem skrappeste i verden.

Nu kan de kræfter, der hævder, at ledige i Danmark har bedre vilkår end i så mange andre lande, godt stikke piben ind. En 2015-rapport fra den internationale økonomiske samarbejdsorganisation, OECD, dokumenterer nemlig, at danske ledige i en international sammenligning er udsat for nogle af de allerskrappeste krav. Det skriver Avisen.dk.

Den barske danske kurs mod arbejdsløse drejer sig især om, hvordan man som ledig skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Her indtager Danmark en femteplads på listen over strammer-lande. Sverige, Tyskland og England, som er lande, vi normalt sammenligner os med, ligger henholdsvis nummer 11, 12 og 15 på listen. Kun Rumænien, Norge, Polen og Malta har strengere rådighedskrav end Danmark.

Mobilitet og gyldige grunde

Placeringerne er afgjort ud fra en samlet vurdering af fire krav, som er helt centrale, når det handler om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet: Faglig mobilitet, geografisk mobilitet, rådighed under tilbud og aktiviteter og omfanget af gyldige grunde til at sige et arbejde op eller at undlade at deltage i en aktiv indsats.

Rapporten fra OECD er offentliggjort på et tidspunkt, hvor regeringen og arbejdsgiverne i forbindelse med trepartsforhandlingerne presser på for at stramme kravene til ledige.

’For at sikre virksomhedernes adgang til arbejdskraft og modvirke risikoen for rekrutteringsudfordringer, er det afgørende at ledige er parate til at tage de jobs, der er, ved at være både fagligt og geografisk mobile,' står der i det kommissorium, der var et oplæg til trepartsforhandlingerne. Men der kan simpelthen ikke strammes mere, mener fagbevægelsen, forsker og a-kasserne.

Som i middelalderen

Eksempelvis mener professor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, Henning Jørgensen, at det til sidst ender med, at vi betragter arbejdskraft og ledige på samme måde, som man gjorde i middelalderen, hvor frie lønarbejdere blev betegnet som ’omvandrende legemer’.

- Man kan jo ikke være gift, have familie eller noget som helst, hvis man på skift skal placeres i det ene og det andet sted rundt omkring i landet, siger Henning Jørgensen til Avisen.dk.

Social og beskæftigelse Ledig