Jobpatruljen: Flere fritidsjobbere arbejder efter reglerne

26. juli 2016  |  Sydjylland  |

Færre problemer og politianmeldelser end sidste år, da HK og 3F’s Jobpatrulje besøgte fritidsjobbere i det sydjyske sommerland. Men der er stadig plads til forbedringer.

Jobpatruljen 2016

Der var langt flere smil end sure miner, da Jobpatruljen i uge 27 og 28 besøgte hundredevis af fritidsjobbere i Sydjylland. For det går tilsyneladende den rigtige vej med at overholde reglerne.

Når lokalkoordinator Kathrine Møller fra HK Sydjylland gør status for 2016-udgaven af HK og 3F’s årlige oplysningskampagne over for 13-18-årige med fritidsjob, noterer hun følgende resultat i Sydjylland:

● 360 interviews med unge på diverse arbejdspladser i sommerlandet (2015: 282).

● 112 sager som er sendt videre til faglig opfølgning i HK og 3F

● 30 politianmeldelser af virksomheder – alle for overtrædelse af loven om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling, som siger, at mindreårige ikke må servere alkohol eller arbejde i lokaler, hvor der serveres alkohol (bevilliges loven §27)

- Det er glædeligt, at antallet af problemer og politianmeldelser falder. Det ser ud til, at både arbejdsgivere og fritidsjobbere er blevet bedre til at følge reglerne. Noget kan tyde på, at mange års informationskampagne fra Jobpatruljen begynder at virke, siger Kathrine Møller, som til daglig er ungdomskonsulent i HK Sydjylland.

Virksomheder må gerne sige nej

Når Jobpatruljen kommer på uanmeldt besøg for at tjekke arbejdsforholdene for de unge, spørger aktivisterne især ind til forhold som løn under sygdom, tunge løft og tillæg for aftenarbejde.

Rent praktisk fungerer besøget på den måde, at aktivisterne spørger efter en chef, som derefter – som regel – giver tilladelse til at tale med en eller flere fritidsjobbere. Virksomhederne må gerne afvise Jobpatruljen, som ikke har status af en myndighed, men det sker sjældent.

Blandt årets grelle eksempler på overtrædelser af regler og love nævner Kathrine Møller, at Jobpatruljen mødte en 15-årig, der serverede alkohol og arbejdede uden ansættelseskontrakt. Sagen er givet videre til faglig opfølgning i HK.

Desuden var der desværre flere tilfælde af unge, der løftede meget mere end tilladt.

- Det er dybt foruroligende, at de unge kan risikere at ødelægge ryggen i en alder af 15 år. Særligt nu, hvor de unge nu forventes at blive på arbejdsmarkedet, til de fylder 70, siger HK Sydjyllands ungdomskonsulent.

I år indledte Jobpatruljen et formelt samarbejde med Arbejdstilsynet. Det betyder blandt andet, at Jobpatruljen har sendt alle relevante sager videre til vurdering og behandling i Arbejdstilsynet.

- Generelt bliver vi taget godt imod af både de unge og deres arbejdsgivere. Mange arbejdsgivere fortæller, at de er glade for, at vi kommer. Især er de begejstrede for vores Jobguide, som de selv kan bruge som værktøj til at orientere deres unge ansatte, siger Kathrine Møller.

Fritidsjobber Unge Jobpatruljen