Administrationsuddannelser boomer

01. august 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Aldrig tidligere er så mange af fremtidens offentlige administratorer blevet optaget på en videregående uddannelse, som det er tilfældet i år. Det lover godt for fremtidens velfærd og kan forhåbentlig medvirke til at mane nogle fjendebilleder til jorden, lyder det fra HK Kommunal.

Flere og flere unge vil have en rolle i samfundets maskinrum. I disse år sker der en sand eksplosion i optaget til uddannelsen som administrationsbachelor og administrationsøkonom. Begge uddannelser er dedikerede til at administrere den offentlige sektor effektivt og med tårnhøj kvalitet.

Antallet af optagne på uddannelsen som professionsbachelor i offentlig administration (administrationsbachelor) er i forhold til 2015 steget med knap 10 procent, mens uddannelsen som administrationsøkonom har oplevet en stigning på ikke mindre end 17,5 procent. 829 unge mennesker er i 2016 blevet optaget på en af de to uddannelser.

Maskinrum for velfærd

I HK Kommunal er næstformand, Mads Samsing, begejstret for det boom i antallet af unge, der vælger administration og styring som deres fremtidige levevej.

- Jeg er ikke i tvivl om, at de mange unge mennesker vælger de nye uddannelser, fordi de er fleksible og ses som attraktive karriereveje. Jeg er også ganske overbevist om, at langt hovedparten af disse unge er tiltrukket af muligheden for at gøre en forskel i det maskinrum, der får vores velfærdssamfund til at fungere effektivt, siger Mads Samsing.

Forudsætning for demokrati og retssikkerhed

Den store og stadigt stigende tiltrækning, administrationsuddannelserne har på de unge, giver ifølge Mads Samsing også et væsentligt bidrag til at imødegå manges fordomme om, hvad administration er for en størrelse.

- Mange har en fejlagtig og ofte meget populistisk opfattelse af, at administration og styring nærmest er overflødig. Offentlig administration og administrative medarbejdere er jo sørgeligvis også ofte blandt de første ofre for politikernes sparekniv, siger Mads Samsing og fortsætter:

- Men en effektiv og velfungerende offentlig administration udgør tværtimod på mange måder den nøgle, der er en forudsætning for demokrati og retssikkerhed – for velfærd og vækst.

Siden administrationsuddannelsernes introduktion i 2008 er der sket en konstant stigning i både ansøgertal og optag på professionshøjskolerne. Uddannelserne sigter på at dække kompetencerne mellem de kommunalt uddannede medarbejdere (HK’ere) og de akademiske medarbejdere.

Om uddannelserne

Administrationsbacheloruddannelsen blev etableret i 2008 i et tæt samarbejde mellem HK Kommunal og KL. Studiet kombinerer en bred vifte af fag, der er relevante i offentlig administration – f.eks. jura, kommunikation, økonomi, HR og organisation.

Uddannelsen som administrationsøkonom blev startet i 2009 og indeholder fag, der spænder over jura, administration, økonomi, samfundsfag og organisationsteori.

Studerende Administration