HK.dk logo

"Hallo, det er HK"

01. august 2016  |  Østjylland  | 

Når du ringer til HK på 70 11 45 45, hvem sidder så egentlig i den anden ende af røret? En af dem, er Niels Kristian Nielsen. Mød ham her og kom med bag om telefonsamtalen.

Mød Niels Kristian når du ringer til HK

Niels Kristian Nielsen er en af dem, der tager telefonen i HK.


MKC, hedder det på HK-sprog. Det er en forkortelse for Medlems Kontakt Center. I alle provinsafdelinger, har HK ansat fagligt erfarne medarbejdere, der kan hjælpe de mange medlemmer, der hver dag ringer til HK, for at få svar på stort og småt.

- Telefonen er sjældent stille. Vi har rigtig mange opkald hver dag fra medlemmer, der har spørgsmål om alt muligt i deres arbejdsliv. Fra feriepenge til opsigelser eller forældre, der synes, at deres børn får for lidt i løn i fritidsjobbet, fortæller Niels Kristian Nielsen. 

MKC-medarbejderne er HKs frontlinje i kontakten med medlemmerne. Derfor kræver det erfarne medlemsrådgivere til at varetage opgaven. Selv har Niels Kristian Nielsen 30 års erfaring som udfarende konsulent.

- De sidste fire år, har jeg været ansat i MKC og det er jeg rigtig glad for. Ind imellem får jeg opkald fra medlemmer, som jeg besøgte for 30 år siden, da jeg var konsulent og kørte ud på arbejdspladserne. Så får vi en lille snak om det. Det er hyggeligt, griner Niels Kristian Nielsen.

Telefonen bimler igen og Niels Kristian Nielsen skal hjælpe endnu et medlem.

- Nogle dage har jeg rigtig mange samtaler, fordi spørgsmålene er lige til at gå til. Andre dage kan samtalerne være længere og mere krævende, og så når jeg naturligvis ikke at tage så mange opkald. Min opgave er at hjælpe hvert eneste medlem så godt som muligt, uanset, hvor stort eller lille deres problemer er. Faktisk har jeg det sådan, at hvert eneste problem de ringer med er verdens vigtigste. For sådan er det jo for medlemmet, siger Niels Kristian Nielsen.



MKC sidder i hele landet

Niels Kristian Nielsen har sit kontor hos HK Østjylland i Brabrand. Men det er ikke kun medlemmerne i Østjylland, han taler med.

- Systemet er sådan indrettet, at medlemmet først stilles om til den afdeling, de hører til. Er der ikke en ledig MKC-medarbejder der, stilles videre til en af de andre afdelinger. På den måde gør vi, hvad vi kan, for at medlemmerne skal vente så kort tid som muligt i telefonen, fortæller han.

 

Har medlemmet indtastet sit cpr-nummer, dukker der automatisk et skærmbillede op på Niels Kristian Nielsens computer, med oplysninger om både medlemskab, overenskomst og hvad der i øvrigt er behov for at vide, for at vejlede på den bedste måde.

- Når jeg taler med et medlem, skriver jeg ofte noter, som mine kollegaer i hele landet har adgang til, så medlemmet ikke skal starte med at forklare forfra, hvis jeg er nødt til at sende opgaven videre til sagsbehandlerne, siger han.

 

Mange henvendelser om stress

De mange års erfaring i HK betyder, at Niels Kristian Nielsen efterhånden har oplevet de flest typer af sager, der kan opstå i et arbejdsliv.

- Der er ikke meget, der kan overraske mig mere, men jeg synes at det er trist, at vi stadig har rigtig mange henvendelser fra medlemmer, der er blevet syge af arbejdsrelateret stress. Her kan jeg hjælpe med nogle fakta, men det er også vigtigt, at jeg tager mig den tid, der er brug for, for at få medlemmet videre til behandling hos egen læge, siger han.

På mange arbejdspladser, er sommerperioden en tid, hvor der er knap så travlt. Men sådan er det ikke hos MKC-medarbejderne.

- Sommeren er den tid, hvor elever er blevet færdiguddannet og nye elever skal til at starte. Derfor får vi rigtig mange opkald fra de to grupper. På andre tider af året, er det noget andet, der sker på arbejdsmarkedet. Derfor har vi ikke ”døde” perioder. Og det glæder mig faktisk, at telefonen sjældent er stille, for det må jo betyde, at medlemmerne har brug for deres fagforening. De kan i hvert fald været helt sikre på, at vi sidder klar til at svare på deres spørgsmål, så de kan bare ringe, siger Niels Kristian Nielsen.

 

I videoen kan du møde Niels Kristian Nielsen.

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK


Besøg os her

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk