Gode råd til din jobsøgning - fra en lokal arbejdsgiver

11. august 2016  |  Midt

Hvordan vægter I ansøgning i forhold til CV? Hvor meget kigger I på alder? Som jobsøgende kan du godt blive i tvivl om, hvad arbejdsgivere lægger mest vægt på. Lad os prøve at spørge arbejdsgiverne selv.

Her er det Mona Sandberg, HR-konsulent hos Energinet.dk, der giver gode råd.

Hvad lægger I vægt på, når I rekrutterer?
- At vi er professionelle og behandler alle kandidater ens, uanset hvilket job, de har lagt ansøgning ind på. Vi synes selv, at vi gør et seriøst stykke arbejde, hvor ansøgere får et struktureret forløb, hvor vi opfører os ordentligt, og hvor vi giver alle kandidater en god behandling. Folk skal føle sig godt behandlet, også selvom de ikke får jobbet. På den måde bliver de også gode ambassadører for virksomheden.
Mona Sandberg, HR Konsulent Energinet.dk
Mona Sandberg giver ledige medlemmer tips til
jobsøgningen til Kaffemøde for ledige i 2. halvår
2015.

Hvilke niveauer rekrutterer Energinet.dk til?
   - Det er til strategiske stillinger, standardniveau, talenter, studerende og elever. Vi har også praktikanter, der skal tilbage på arbejdsmarkedet igen. Der er mange udviklings- og udnævnelsesmuligheder i vores jobstruktur.

Hvordan er rekrutteringsprocessen bygget op?
   - Vi definerer og beskriver stillingen og får lavet en jobannonce. Alle ledige stillinger bliver lagt på vores hjemmeside og kommer også automatisk på Jobindex.
   - Vi har et system, hvor du som ansøger lægger din ansøgning ind. Her kan den rekrutterende leder og rekrutteringskonsulenten læse dem, kommentere på dem, ranke dem og aftale, hvem der skal til samtale.
   - Hvis du som ansøger kommer fra 1. samtale til 2., så vil denne typisk også indeholde en case fra dagligdagen. Det kan for eksempel være en case om, hvordan du rapporterer i SAP. Det er ikke så meget et ’facit’, der skal komme ud af casen, men mere hvordan du tilgår en bestemt proces - . eller hvordan du arbejder med tingene. Herefter står den på udvælgelse, kontrakt og start på job. Det hele i en proces, der ofte er inden for en måneds tid.
   - Undervejs laver vi DISC-profiler på ansøgerne. Vi vægter dem dog ikke så meget, og de er ikke afgørende for at få jobbet, men DISC afdækker kompetencer og adfærd, og det er mere et værktøj til at skabe en god dialog.
   - Til strategiske stillinger laver vi en KP-profil, der er en personprofil, hvor vi bl.a. kigger på dynamik, sociale relationer, måde at tænke på og en række andre parametre. Det viser, om ansøgere kan drive en proces, tænke langsigtet, komme hele vejen rundt osv.
   - Kandidater kan altid vende tilbage og få uddybende kommentarer.

Hvordan er jeres samtaleforløb?
   - Til standardstillinger er der én samtale, til strategiske stillinger er der to, hvoraf den ene er med en case. Under samtalen taler vi også forventninger omkring løn- og ansættelsesvilkår. Ikke som en lønforhandling, men mere en forventningsafstemning omkring løn, ferie/fridage, pension, eventuel bonus, sundhedsforsikring osv.
   - Lederen kontakter både den kandidat, der får jobbet og de samtalekandidater, der ikke får det. Det giver ofte en god dialog om, hvorfor det ikke blev dem.

- Energinet.dk gemmer ikke ansøgninger fra kandidater, der ikke fik jobbet, da vi ikke får gjort nok brug af det, men vi husker gode kandidater.

HK JobBørs
Husk at sørge for, at dit CV er aktivt på HK.DK. På den måde kan HK JobBørs være med til at hjælpe dig i job. Læs mere om JobBørs i HK Midt her.
(Info: Hvis du har dit CV liggende aktivt på Jobnet.dk, dvs. du er jobsøgende, og er medlem af HKs fagforening er dit CV automatisk aktivt på HK.DK)

Hvad er jeres forventninger til kandidater?
   - Vi forventer, at kandidater holder deres kompetencer ajour, uanset hvilket jobniveau de befinder sig på. Det er vigtigt, så du kan udfylde jobbet. Vi investerer samtidig rigtig meget i uddannelse af vores medarbejdere. Derfor kigger vi i første omgang på, om kompetencerne er til stede, og efterfølgende har vi et miljø til at holde fast i udviklingen af kompetencer.

Hvad kigger I på i ansøgninger og CV?
   - Hvad er det, du kan? Hvad motiverer dig? Hvad kan du bidrage med? Hvordan vil du gøre en forskel? En ansøgning handler om at vise, hvordan man kan være med til at skabe en udvikling på en arbejdsplads.
   - Der må ikke være huller på et CV, og personligt læser jeg først CV’et og så ansøgningen. Først ser jeg, om kompetencerne er der, og så kigger jeg på, hvad der motiverer dig. Det er i øvrigt ikke interessant, hvor gammel du er, hvis kompetencerne er der.
   - CV’et kan vise en personlig rejse i forhold til, hvad du har lavet, og det må meget gerne indeholde referencer, der maksimalt går fem år tilbage, så det er friske referencer.

- Hvis der et hul i dit CV, der skyldes sygdom, så er det lidt noget personligt, hvor du må afgøre med dig selv, hvor meget du vil sige om det. Men igen: Det handler om kompetencerne i forhold til jobbet, og vi er jo mennesker allesammen.

Om Mona Sandberg og Energinet.dk
Mona Sandberg har selv været på, hvad hun kalder for ”…en personlig rejse for at kunne bestride jobbet” som HR-konsulent i Energinet.dk I dag er hun HR-partner i en funktion, hvor hun bl.a. arbejder med rekruttering, fastholdelse, udvikling og afvikling og er ansvarlig sundhedspolitikken. Hun er samtidig elevansvarlig og sekretær i virksomhedens samarbejdsudvalg.

Energinet.dk har en omsætning på ca. 10 milliarder kroner, og alene i 2014 og2015 blev der ansat omkring 200 nye medarbejdere i virksomheden hvert år.

Ledig

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele