Fejl i inddragelse af frikort

12. august 2016  |  HK Trafik & Jernbane  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I juli fik 800 pensionister brev fra DSB om, at de skulle tilbagelevere deres frikort permanent i begyndelsen af 2017, hvilket har vakt bestyrtelse og protester blandt de berørte. HK Trafik & Jernbane vil nu gå sammen med DSB og identificere, hvor der er begået fejl.

I juli 2016 udsendte DSB over 800 breve til tidligere medarbejdere der angiveligt skulle være pensioneret fra Scandlines A/S. Heri blev det meddelt, at de skulle tilbagelevere deres frikort permanent i begyndelsen af 2017.

Inddragelse af togkort fra pensionister fra Scandlines

DSB har den holdning, at hvis en medarbejder har forladt DSB og kommet til andet firma og pensioneres derfra, vil de ikke anerkende retten til fribefordring.

HK Trafik & Jernbane mener, at alle de medarbejdere der oprindeligt kom fra DSB i forbindelse med udskillelse af DSB Rederi og DSB Busser, og som opfylder kravene til et livsvarigt frikort, fortsat har krav på dette.

Vi har også konstateret, at mange af de nævnte pensionister aldrig har været ansat i de nævnte virksomheder. Der er tale om tjenestemænd, som blev afskediget med rådighedsløn fra DSB i forbindelse med udskillelsen, og i samme moment skriftligt meddelt, at de havde ret til et livsvarigt frikort.

Hele denne situation har vakt bestyrtelse og frustration blandt de berørte pensionister, der i stort antal har henvendt sig til både DSB og fagforeningen og protesteret.

- Vi har ud fra en foreløbig registrering af de mange henvendelser og dokumentationer været i kontakt med DSB, der bekræfter, at der grundet fejl i datagrundlaget i flere tilfælde er sendt breve ud til forkerte, og DSB er i gang med at rette de fejl, de er gjort bekendt med. Det er nu aftalt, at fagforeningen og DSB sætter sig sammen og identificerer, hvor der er begået deciderede fejl , siger formand Dennis A. Jørgensen, HK Trafik & Jernbane.

Dennis A. Jørgensen

- Efterfølgende vil vi sammen med vores advokat og i samarbejde med de øvrige involverede faglige organisationer, vurdere mulighederne i et retsligt efterspil, slutter formanden.

Alle berørte medlemmer, som tidligere medlemmer, der endnu ikke har kontaktet fagforeningen, bedes henvende sig med deres kontaktoplysninger og mulig dokumentation af deres tidligere ansættelsesforhold med betydning for frikortet, og helst på mail

HK-medlemmer

Problemer med login?