Hver femte dansker har oplevet mobning på arbejdspladsen

12. august 2016  |  HK Danmark

Det halter med det psykiske arbejdsmiljø på mange danske arbejdspladser: Godt hver femte dansker har oplevet mobning på jobbet, og op mod hver 10. har været sygemeldt på grund af dårligt psykisk arbejds¬miljø – alene inden for det seneste år. Det viser en ny undersøgelse fra HK, der sætter fokus på problemerne.

Hvisken i krogene. Kolde skuldre. Nedsættende kommentarer. Og for mange arbejdsopgaver til for lidt tid. På mange danske arbejdspladser er den slags ikke usædvanligt. En stor del af danskerne kommer nemlig ud for problemer med det psykiske arbejdsmiljø på deres arbejde: 21 procent af alle danskere, der er i job,
har oplevet mobning på jobbet, og 9 procent har været sygemeldt på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø inden for det seneste år. Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget for HK blandt 2.015 danskere i arbejde via Epinions Danmarkspanel.

”Det er rigtigt høje tal. Vi ved, at dårligt psykisk arbejdsmiljø i form af mobning fører til højere syge­fravær og langtidssygemeldinger. For mobning har negative konsekvenser for helbredet og kan også føre til depression. Derfor er det så vigtigt at være opmærksom på problemer med mobning, så man som kollega kan gribe ind i tide – fx ved at gå til ledelsen eller tillidsrepræsentanten. Ellers kan det blive en meget stor belastning. Både for den enkelte medarbejder og for arbejdspladsen,” siger professor Annie Høgh, der forsker i psykisk arbejds­miljø ved Københavns Universitet.

Dårligt kollegaskab får os til at kvitte jobbet

Det behøver dog ikke engang at stå så galt til, at medarbejderne bliver mobbet, før det kan mærkes på arbejdsglæden. Hvis fællesskabet ikke fungerer, og man generelt har et dårligt forhold til sine kolleger, er det en af de største årsager til mistrivsel på jobbet. Det mener knap halvdelen af de danskere, der er i arbejde
(46 procent). Og fire ud af ti (42 procent) forlod deres seneste job, netop fordi der var et dårligt fællesskab på arbejdspladsen. Selvom de er glade for deres job, siger 71 procent endda, at de kunne finde på at sige op, hvis de ikke trivedes med kollegerne.

Derfor er der behov for at sætte større fokus på det psykiske arbejdsmiljø og det gode kollegaskab, siger Mette Kindberg, der er næstformand i HK:

”Det gode psykiske arbejdsmiljø er noget, som vi skaber sammen. Det handler om at samarbejde og have tillid til hinanden. Det overordnede ansvar ligger hos ledelsen. Men som medarbejder kan man også selv bidrage. Det gælder blandt andet om at være opmærksom på sine kolleger i hverdagen og være klar til at give hjælp og støtte, hvis der er brug for det. Og det gælder om at sige fra, hvis man oplever mobning eller andre problemer.”

Dårlige chefer og arbejdspres giver mistrivsel

Den største årsag til mistrivsel på jobbet er en dårlig chef. Det nævner mere end hver anden dansker,
der er i job (58 procent). Og 30 procent forlod deres seneste job, fordi de ikke brød sig om deres chef.

Derudover er det især, hvis arbejdspresset er for stort (30 procent), eller hvis man har nogle arbejdsopgaver, som man ikke bryder sig om (24 procent), at det kan blive surt at gå på arbejde, viser undersøgelsen.

Gode råd mod mobning

HK har samlet en række god råd til, hvad man kan gøre for at forebygge mobning på arbejdspladsen og styrke det psykiske arbejdsmiljø:

• Sørg for, at nye kolleger får en god introduktion på arbejdspladsen – både fagligt og socialt
  • Anerkend dine kollegers kompetencer og giv konstruktiv feedback
  • Vis tillid til dine kolleger
  • Tal ordentligt og respektfuldt til dine kolleger – også når der er travlt
  • Sig fra over for sladder, eller hvis du er vidne til mobning på jobbet
  • Respektér, at alle dine kolleger ikke opfører sig eller tænker som dig
  • Og husk, at det er menneskeligt at fejle; det gælder også dine kolleger