Jobpatruljen: Mange unge får ikke pause

12. august 2016  |  MidtVest  |

Der var fokus på unges arbejdstid, da Jobpatruljen i uge 28 og 29 besøgte unge fritidsjobbere og deres arbejdsgivere i det midt- og vestjyske.

Mange unge fritidsjobbere under 18 år arbejder nemlig mere, end de må, viser erfaringen fra tidligere jobpatruljer. Men manglende pauser har faktisk vist sig at udgøre et større problem, kan Johanne Poulsen, koordinator af Jobpatruljen i Midt- og Vestjylland, og Daniella Østergaard, ungdomskonsulent i HK MidtVest, fortælle.
- Allerede efter de første dages rundtur kunne vi konstatere, at de unge fritidsjobbere på en fjerdedel af de arbejdspladser, vi havde besøgt, gav udtryk for, at de ikke havde den pause på 30 minutter, de har krav på efter 4,5 timers arbejde. Nogle holdt kun pause i 15 minutter, andre bare en lille pause på få minutter, når der ikke var kunder, de skulle betjene. I løbet af arbejdsdagen kunne de måske godt alt i alt nå op på 30 minutters pause, men de havde ikke en samlet pause på en halv time, fortæller de.

Må selv finde afløsere

Jobpatruljens frivillige samlet til rundtur i Midt- og Vestjylland

Jobpatruljen består af unge frivillige, der bruger deres sommerferie på at fortælle andre unge om reglerne på arbejdsmarkedet.

Jobpatruljen kunne også konstatere, at der var unge fritidsjobbere, der selv må finde afløsere, når de bliver syge, og som ikke ved, at de faktisk skal have løn under sygdom.
- Du skal aldrig - heller ikke som fritidsjobber - selv finde en afløser, når du er syg. Det er din arbejdsgivers opgave, og din chef må heller ikke spørge ind til, hvad du fejler. Og er du syg, har du ret til løn under sygdom, siger Johanne Poulsen og Daniella Østergaard.
Retten til løn under sygdom gælder for alle, der er omfattet af Funktionærloven. Men hvis man som fritidsjobber ikke skulle være omfattet af loven, kan man også have ret til løn under sygdom og også sygedagpenge, hvis man har været ansat i mindst otte uger og har arbejdet mindst 74 timer i alt inden for de seneste otte uger.

Besøg på 1400 arbejdspladser

Jobpatruljen på besøg hos Føtex i Viborg

Jobpatruljen besøgte blandt andet Føtex i Viborg, hvor den mødte de to servicemedarbejdere Niels Kaae og Freja Andrees. TV MIDTVEST fulgte i øvrigt med Jobpatruljen rundt denne dag.

Det er 3F og HK, der sammen med en række andre fagforeninger står bag Jobpatruljen, som har besøgt ca. 1400 arbejdspladser og talt med ca. 200 unge på sin to ugers rundtur i Midt- og Vestjylland.
Én af arbejdspladserne, Jobpatruljen kom forbi, var Føtex i Viborg.
- Det er godt, at Jobpatruljen kommer rundt. Her på arbejdspladsen er vi igennem et oplæringsprogram, hvor vi blandt andet ser små videoer om eksempelvis, hvordan man løfter. Så Jobpatruljen har ikke som sådan kunnet fortælle os noget nyt. Alligevel er det godt, at den kommer rundt og sætter fokus på reglerne. Det er jo for at hjælpe os, lød det fra de to servicemedarbejdere Freja Andrees, 15 år, og Niels Kaae, 16 år.
Også servicechef Line Bredtved var glad for besøget.
- Det er rart, at Jobpatruljen kigger forbi hver sommer, selv om det er sjældent, at den kan komme med noget nyt over for os. Vi følger de retningslinjer, vi skal, og har oplæring af de unge, sagde hun.
I alt har Føtex i Viborg 189 ansatte, hvor af ca. 96 er ungarbejdere.

Udbreder kendskab

Jobpatruljen på besøg hos Flying Tiger Copenhagen i Viborg

I Viborg var Jobpatruljen også på besøg hos Flying Tiger Copenhagen, hvor koordinator Johanne Poulsen (i midten) interviewede servicemedarbejder Laura Rosenbæk (til højre).

Også hos Flying Tiger Copenhagen i Viborg var man glade for, at Jobpatruljen kom forbi.

- Jeg synes, at det er fantastisk. Man skal sikre gode arbejdsforhold for de unge, og Jobpatruljen er med til at udbrede kendskabet til, at du har en ansættelseskontrakt og, at du har nogle rettigheder som ung ansat, sagde butikschef Camilla Futtrup.

- Vi er blevet godt informeret på arbejdspladsen om de regler, som gælder. Alligevel er det en tryghed, at Jobpatruljen kommer rundt, mente den 17-årige servicemedarbejder Laura Rosenbæk.

Arbejder videre

Hos HK MidtVest og 3F Holstebro er der glæde over den modtagelse, Jobpatruljen har fået på sin vej rundt i det midt- og vestjyske.
- Vi er glade for, at vi er blevet taget så godt imod, og vi vil nu arbejde videre med de problematikker, vi er stødt på, og glæder os til at komme rundt i sommerlandet til næste år, siger Karin Østerby, afdelingsformand for HK MidtVest, og Flemming Sørensen, formand for 3F Holstebro.

Jobpatruljen

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK