Tolkecenter Danmark A/S gik konkurs

12. august 2016  |  HK Service Hovedstaden

-selv om medarbejderne gik ned i løn

Når en virksomheds udgifter ikke dækkes af indtægterne, er der kun én vej ud for virksomheden. Konkurs. Tolkecenter Danmark A/S var et af de tre store aktører på markedet for tegnsprogstolkning. Det er de ikke længere, for i tirsdags blev virksomheden erklæret konkurs ved Sø- og Handelsretten i København og trods store ofre fra medarbejdernes side, mistede de alle deres arbejde.

Tolkecenter Danmark havde ca. 80 ansatte fordelt over hele landet. Efter mange år med succes, tabte virksomheden ved udgangen af 2015 en udbudsrunde på den store opgave, at tegnsprogstolke på de videregående uddannelser. Ledelsen opsagde hurtigt en gruppe af medarbejderne og pressede resten til at arbejde mere og hurtigere, men i løbet af foråret, blev det tydeligt, at det ikke var nok.
I juni modtog samtlige ansatte en besked om, at de kunne vælge at gå 10 % ned i løn i 12 måneder med omgående virkning eller blive opsagt.

1500 mindre udbetalt hver måned

Neija Rudkjøbing Pedersen har været ansat hos Tolkecenter Danmark A/S siden januar 2008, og sammen med 24 af sine tegnsprogskolleger har hun nu været til møde i HK om hvordan ansøgning til Lønmodtagernes Garantifond skal udfyldes.

- I juni fik vi alle sammen et brev med et valg om at gå 10% ned i løn i 12 måneder eller blive fyret. Det var en utrolig svær beslutning, og vi fik kun to ugers betænkningstid. Jeg kunne være sikker på at miste mit arbejde, hvis jeg sagde nej til at gå ned i løn, eller jeg kunne give det en chance. Jeg sagde ja. Også for mine kollegaers skyld. Vi havde ikke rigtig tid til at tale med hinanden indbyrdes, og kollegaerne i Jylland meddelte meget hurtigt, at de ville gå med til lønnedgangen. For mig betød det 1.500 kr. mindre udbetalt hver måned i et år. Nu ville jeg ønske, jeg havde sagt nej, fortæller Neija.

Lønmodtagernes Garantifond får nu ansøgninger for løn, pension og feriegodtgørelse i opsigelsesvarslerne fra alle hos Tolkecentret. Der er lang sagsbehandlingstid hos LG, og da medlemmerne allerede nu savner løn for juli, låner HK Service rentefrit penge til de medlemmer, der opfylder retshjælpsbetingelserne.

De 55 medlemmer får hjælp med at udfylde ansøgningerne korrekt, og HK bestrider samtidig gyldigheden af de indgående aftaler om 10% lønnedgang på grund af de bristede forudsætninger. Neija Rudkjøbing og kollegaerne er meget skuffede over virksomheden.

- Vi skulle gøre op med os selv, om vi ville støtte sådan en arbejdsgiver. Ledelsen holdt os uden for kommunikationen, og når man beder os ofre 36.000 kr. pr. person, må man forvente, at de er loyale den anden vej, men de holdt os hen hele vejen, slutter Neija, inden hun fortsætter arbejdet med at udfylde skemaer til LG og HK.