Sikkerhedstjek i retten giver tryghed: Ordningen fortsætter

15. august 2016  |  HK Stat  |  HK Danmarks Domstole  |

Domstolene forlænger nu ordningen med sikkerhedstjek ved en række retsbygninger. Det glæder formand for HK’erne ved domstolene Kate Kengen. Kontrollen øger trygheden for rettens personale og brugere, og det er nødvendigt at finde en permanent løsning, mener hun.

Det er glædeligt, at forsøgsordningen med sikkerhedskontrol fortsætter, og at vi nu får gennemgået alle retsbygningerne. Sådan siger Kate Kengen, formand for Landsklubben HK Danmarks Domstole og tillidsrepræsentant i Københavns Byret. Hun har gentagne gange argumenteret i medierne for bedre sikkerhed i retsbygningerne.

Domstols-HK'ere: Skræmmende at sikkerhedsplaner er droppet

5 byretter landet over fik sidste år sat scannere op ved indgangen, og der blev indført en kontrol af besøgende og ansatte, der minder om sikkerhedstjekket i lufthavne. Det drejer sig om byretterne i Aarhus, Aalborg, Frederiksberg, Glostrup og København.

Ordningen med vagter blev indført ved det såkaldte morfar-drab i fogedretten i København i september 2014, og nu har Domstolsstyrelsen evalueret sikkerhedsordningen.

Ifølge evalueringen er der generelt tryghed blandt de ansatte, men på baggrund af erfaringerne fra de 5 byretter med sikkerhedskontrol, vil Domstolsstyrelsen nu analysere sikkerheden omkring alle retter for at vurdere, om adgangskontrollen skal udvides til andre retsinstanser. Imens den vurdering foregår, bliver den midlertidige ordning med sikkerhedstjek forlænget, og det er positivt, mener Kate Kengen.

- Jeg synes, at det er fornuftigt, at vi nu får gennemgået samtlige retter, så vi har et ordentligt grundlag at træffe beslutninger på. Nogle af vores bygninger er nye, og nogle er gamle. Der kan være behov for forskellige tiltag, men der er ingen tvivl om, at det er nødvendigt at finde en permanent løsning på sikkerheden. Og det må politikerne i Folketinget naturligvis sætte penge af til, siger Kate Kengen.

Knive, stoffer og peberspray beslaglagt

Siden kontrollen blev indført, er blandt andet knive, slagredskaber, pebersprays og stoffer er beslaglagt ved indgangen til byretterne landet over.

I Aalborg har vagterne i døren øget følelsen af tryghed blandt rettens personale betragteligt, siger retspræsidenten til Danmarks Radio.

- Sikkerheden har påvirket de ansatte meget positivt. Det har faktisk givet en betydelig øget tryghed. Medarbejderne kan ikke forestille sig, at sikkerheden ikke skal være der fremover, siger Christian Lundblad, retspræsident i byretten i Aalborg til DR.

Fakta om sikkerhed i retten

Domstolsstyrelsens bestyrelse har besluttet at iværksætte en risikovurdering af den bygningsmæssige sikkerhed ved alle retter. Formålet er at tilvejebringe et tilfredsstillende beslutningsgrundlag for, om den midlertidige ordning med fast adgangskontrol eventuelt skal fortsætte og udbredes til flere retter, eller om den skal erstattes eller suppleres med andre sikkerhedsinitiativer. Som et led i risikovurderingen forventer Domstolsstyrelsen at gennemføre en bygningsgennemgang med hjælp fra sikkerhedseksperter.

Den midlertidige ordning med fast adgangskontrol forlænges, mens risikovurderingen gennemføres.
Forlængelsen ventes at gælde frem til udgangen af 2017 – men det afhænger af risikovurderingen i de enkelte retter.

Kilde: Domstolsstyrelsen

Politik Arbejdsmiljø Vold og trusler

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK