Chefen må ikke fyre dig, bare fordi du er uenig i hans planer

18. august 2016  |  HK Stat  |

En arbejdsgiver må ikke fyre en ansat, bare fordi medarbejderen er uenig i arbejdsgiverens planer om at omorganisere. Det viser et forlig og en godtgørelse, HK Stat netop har forhandlet hjem for et medlem med statens arbejdsgiverkontor, Moderniseringsstyrelsen.

En dag i maj præsenterede Irenes leder hende for en organisationsændring på kontoret.  Ændringen ville blandt andet betyde, at Irene fremover skulle referere til en anden leder end hidtil.

Irene var netop var vendt tilbage til arbejdet på deltid efter at have været sygemeldt i flere måneder på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø på jobbet, fortæller hun. Da Irene hørte chefens plan, spurgte hun, om referenceforholdene ikke kunne organiseres anderledes. Det skulle hun aldrig have spurgt om. En uge efter mødet med chefen modtager Irene brev om sin afskedigelse. Begrundelse: At Irene var uenig i den nye organisering.

- Det er lang tid siden, jeg har set så tynd en begrundelse for en fyreseddel, siger faglig konsulent i HK Stat Lonnie Holm Aabroe.

I afskedigelsesbrevet henviser chefen til deres nylige samtale om den fremtidige organisering. Chefen konstaterer i brevet, at Irene ikke er enig i de krav til organiseringen – herunder specifikt referenceforholdene – som chefen har stillet. ’Med den markante indstilling,’ kan chefen ikke se, hvordan samarbejdet på kontoret kan fungere, står der i opsigelsen.

Strider mod ytringsfriheden

- Man skal naturligvis rette sig efter ledelsens anvisninger. Men at man som medarbejder har en holdning til en strukturændring – det er ingen fyringsgrund. Man må ikke må fyre en medarbejder, fordi hun er uenig i arbejdsgiverens planer om at omorganisere, fastslår Lonnie Holm Aabroe med klar røst.

- Det strider faktisk mod medlemmets ytringsfrihed, tilføjer den faglige konsulent og forklarer, at der skal være en saglig grund til at afskedige en medarbejder. Enten skal en afskedigelse bunde i arbejdspladsens forhold eller i medarbejderens forhold. Reglerne fremgår af Funktionærloven.

Irene – som i virkeligheden hedder noget andet og ønsker, at hverken hendes eller arbejdspladsens navn bliver nævnt i denne artikel – bliver fyret med sit opsigelsesvarsel på 6 måneder. HK Stat får, som reglerne siger, kopi af afskedigelsen, og fagforeningen tager sagen op. Først i den lokale HK-afdeling, siden ved en forhandling med Moderniseringsstyrelsen i København.

Efter et over 4 timer langt møde i Moderniseringsstyrelsen indgik HK Stat først i august forlig om afskedigelsen, som fagforeningen kalder uberettiget. Med forliget får Irene en økonomisk godtgørelse på 70.000 kroner, svarende til to måneders løn, samt udbetalt afspadsering for 38.000 kroner og tilgodehavende ferie.

Fyret Funktionærloven HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK