Leo Jensen, tidligere formand for HK Stat Østjylland er død

18. august 2016  |  Østjylland  |

Leo Jensen

Leo Jensen, tidligere formand for HK Stat Østjylland.

HK Østjylland har modtaget den triste besked, at Leo Jensen, tidligere sektorformand i HK Stat Østjylland er død.

Leo Jensen var en særdeles stærk stemme for de østjyske statsansatte. Med humor og skarpe bemærkninger, stod han på medlemmernes side og kæmpede hver eneste dag for deres løn- og arbejdsvilkår. Når han mente, at noget burde laves om, stod han fast – uanset hvem, han skulle forhandle med.

Leo Jensen var særlig kendt for sit gode humør og evige tro på, at selv de mest komplicerede problemstillinger havde en løsning. ’Lille og vågen’ var hans leveregel - og han levede op til det.

Han var en mester i at bygge bro mellem medlemmerne på arbejdspladsen, HK Stat Østjylland og HK på landsplan.

Leo Jensen var ikke bare en afholdt formand blandt HK Stat Østjyllands medlemmer. Han var også en afholdt formand internt i HK. Han gik selv forrest med et stort engagement og forventede det samme af de ansatte. Han formåede ligeledes at engagere medlemmerne. For mange var det en festdag at tage til generalforsamlingen og høre Leo Jensens beretning, der altid var fyldt med humor, spydige vittigheder og store visioner for det faglige arbejde.

Leo Jensen blev født i 1951 i Kastbjerg nord for Randers. Han kom fra et arbejderhjem og det lå derfor ikke i kortene, at han skulle tage en studentereksamen og efterfølgende starte studier på Aarhus Universitet. Han fik job som studentermedhjælper på Statsbiblioteket, hvilket blev starten på hans faglige karriere. Først som leder af sikkerhedsarbejdet og fra 1989 som formand for HK klubben. I 1997 blev han valgt som formand for det, der dengang hed Statssektoren i HK Aarhus.

Leo Jensen trak sig fra posten som formand for HK Stat Østjylland i 2014, hvor han som 62-årig faldt for HK’s interne aldersregler.

Men selv om han ikke længere havde sin daglige gang i HK, fulgte han med i HK’s arbejde.  Han var altid nysgerrig på, hvad der skete i HK og i HK Stat i særdeleshed. Han fastholdt en tæt kontakt og deltog i alle de arrangementer, han kunne. Altid med det gode humør, han var kendt for.

Onsdag den 17. august tabte Leo Jensen kampen til sin kræftsygdom.

Æret være hans minde.

FLERE LOKALE