Sådan bør du komme tilbage til jobbet efter ferien

18. august 2016  |  HK Privat  |

Sommerferien er slut, og arbejdsugen melder sin ankomst. Men det er ikke altid lige nemt at hoppe i arbejdstøjet og vinke farvel til baderingen, de friskbagte morgenboller og muligheden for at blive liggende i sengen til langt ud på formiddagen. Her er 10 råd til, hvordan du får den bedste start på arbejdet

Jobstart rimer på irriterende vækkeure og faste arbejdstider. Din travle arbejdsuge står i kontrast til den afslappede feriestemning, hvor hjernen er koblet fra og mobilen sat på lydløs. Det kan derfor være svært at vende tilbage til de faste arbejdsrutiner efter endt ferie.

Feriens pusterum kan give ny energi og inspiration til dit arbejde. Det er derfor vigtigt at bevare den effekt, en god sommerferie kan have på din arbejdsglæde og velvære.

Arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat Heidi Lisette Bille og karriererådgiver Anne Marie Valentin giver her ti gode råd til, hvordan du minimerer ubehaget ved en overfyldt mailboks og en to-do-liste, der fylder det meste af overfladearealet på dit hæve-sænke-bord.

Sådan bør du komme tilbage til jobbet efter ferien

1. Først og fremmest skal du sørge for at holde lange ferier. Det tager tid for hjernen at komme ned i feriegear, og det tager også tid, når du skal indstille dig på at vende tilbage på jobbet. Derfor er det en god ide at holde ferier, der varer 3-4 uger.
  2. Hvis det er muligt, så læg ud med en kort arbejdsuge og planlæg dit skema således, at din første arbejdsdag falder på en onsdag eller en torsdag. En kort arbejdsuge efter ferien kan lette arbejdspresset og gøre overgangen fra ferie til arbejde mere overskuelig.
  3. Accepter, at det tager tid at vende tilbage til de vante arbejdsrutiner, og giv dig selv lov til at være bagud. Tag en ting ad gangen og minimer antallet af bolde i luften - så har du bedre mulighed for at være nærværende i den opgave, du er i gang med.
  4. Tag en snak med dine andre feriehjemvendte kollegaer over en kop kaffe og en bunke spandauere og tal om, hvad I hver især har oplevet i jeres ferier. Det er vigtigt at komme tilbage på arbejdspladsen med følelsen af at være en del af et team.
  5. De første par dage er det en god ide at skrive en realistisk to-do-liste, over hvordan du kommer til bunds i dine vigtigste arbejdsopgaver og får ordnet de gøremål, du ikke fik nået før ferien. På den måde kan du skabe et overblik og samtidig undgå at overbooke dig selv med opgaver.
  6. Mærk efter hvilken type arbejdsopgave, der vil være mest optimal at starte ud med. Vær opmærksom på, at det kan være en god ide at skrive rutineopgaver, der ikke kræver for meget af din koncentration, øverst på to-do-listen, så du giver dig selv en rolig start.
  7. Selvom det kan virke fristende at give den gas de første arbejdsdage og ikke forlade kontorbygningen, før din voicemail og indbakke siger 0 ubesvarede meddelelser, er det vigtigt, at dine første dage tilbage på jobbet ikke byder på overarbejdstimer.
  8. Det er vigtigt, at du holder dine pauser og dropper den dårlige samvittighed over hængepartierne i dine arbejdsopgaver.
  9. Spørg om den hjælp, du har brug for. Efter en ferie er det helt naturligt, at du har flere spørgsmål, ganske enkelt fordi, du har været væk fra arbejdspladsen i en periode.
  10. Når du vender tilbage på arbejdet efter endt ferie, er det ekstra vigtigt, at du lytter til din krop og dit sind og er opmærksom på, at uro i kroppen og følelsen af at være bagud kan være faresignaler. Tal med dine kolleger om, hvordan du har det.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK