HK: Trepartsaftalen giver løfte om bedre uddannelse

19. august 2016

Flere praktikpladser og håndslag på nye trepartsforhandlinger til foråret om efter- og videreuddannelse. Tilsammen giver det en god og holdbar trepartsaftale med løfter om bedre uddannelse til HK’s medlemmer, mener HK-formand Kim Simonsen.

En aftale, der giver Danmark flere faglærte i fremtiden gennem flere praktikpladser, og som samtidig giver løfte om bedre mulighed for efter- og videreuddannelse. Det kan HK kun være tilfreds med, mener HK-formand Kim Simonsen.

"Jeg synes faktisk, vi er blevet enige om en rigtig god og langtidsholdbar aftale", siger han.

"Vi har brug for hvert eneste ungt faglært menneske i Danmark, og så skal vi naturligvis også sørge for de får en praktikplads og bliver uddannet til gode job. Aftalen forpligter arbejdsgiverne på at oprette praktikpladser, og det er godt", siger Kim Simonsen.

"Nu har arbejdsgiverne fået alle de nødvendige værktøjer til at oprette de rigtige praktikpladser. Nu er det op til dem, om vi får uddannet den rigtige faglærte arbejdskraft", siger han.

Vigtigt løfte om ny trepart

For HK er det meget vigtigt, at aftalen giver løfte om bedre muligheder for efter- og videreuddannelse for voksne, der allerede har en uddannelse. Det vil indgå i nye trepartsforhandlinger til foråret og allerede nu sættes et analysearbejde i gang på området.

"I dag sidder tidligere butiksansatte bag skærmen når du handler på nettet. Og borgere klarer sig med selvbetjening derhjemme på den bærbare. Blot for at nævne et par eksempler på udviklingen. Rigtig mange af HK’s medlemmer arbejder midt i en rivende digital udvikling, og det er vigtigt, de altid har ret til og mulighed for at holde sig opdateret gennem efter- og videreuddannelse", siger Kim Simonsen.

Han glæder sig derfor over, at trepartsaftalen i dag kun er et pausesignal – ikke et signal om, at trepartsforhandlingerne er slut.

"Jeg ser frem til, at vi sammen med regering og arbejdsgivere tager fat på det store og svære arbejde det er, at få opdateret og opgraderet efter- og videreuddannelsessystemet. Det er måske det allervigtigste for Danmark, at medarbejdere har de helt rigtige kompetencer til fremtidens arbejdspladser", siger Kim Simonsen.