Er Danmarks Bedste Kollega nordjyde?

22. august 2016  |  Nordjylland  |

Gode kolleger er vigtigst for trivslen på jobbet. Det mener flere end hver anden nordjyde ifølge en ny undersøgelse fra HK, som nu vil finde Danmarks Bedste Kollega.

Gode kolleger er uvurderlige. Således mener flere end hver anden (56 procent) nordjyde i job, at kolleger er det vigtigste for deres trivsel på jobbet. Næsten seks ud af ti (59 procent) nordjyder i job mener, at en god kollega er én, der bidrager til et godt fællesskab på arbejdspladsen.

Det viser en undersøgelse, som er lavet for HK blandt 2.015 danskere i arbejde via Epinions Dan­markspanel.

- Vi tilbringer rigtig mange timer på jobbet, og derfor betyder det meget, at vi har det godt på arbejdspladsen. Vores undersøgelse understreger, at for rigtig mange er det gode kollegaskab en af forudsætningerne for et godt arbejdsmiljø. Derfor har vi i HK ført kampagne for god kollegakarma, og starter nu en landsdækkende kampagne for at finde Danmarks Bedste Kollega, siger Mette Lyndgaard Pedersen, formand for HK Nordjylland.

Danmarks Bedste Kollega skal findes
Frem til udgangen af september kan alle ansatte – og altså ikke kun HK-medlemmer – over hele landet nominere kolleger, som de synes har fortjent titlen ”Danmarks Bedste Kollega”. Måske er han altid glad og hjælpsom, måske er hun den, der engagerer sig ekstra meget og altid har tid til sparring, eller måske er det en kollega, der altid tager ansvar for fællesskabet på arbejdspladsen.

NOMINER DIN KOLLEGA

Selve kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted 15. november, efter at en jury bestående af repræsentanter for HK, Dansk Erhverv og Kommunernes Lands­forening har vurderet alle nominerede.

- Alle har haft en god kollega og ved, at det er værdsat. Derfor er der også god grund til at sætte fokus på netop det gode kollegaskab. Vi vil gerne blive længere på en arbejdsplads med gode kolleger, og hvis vi har gode kolleger, arbejder vi bedre – både alene og sammen. Med andre ord er en god kollega én, der også gør de andre bedre, siger Anne-Marie Røge Krag, arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv og med i juryen.

Nordjyde vandt titlen i 2015
Det er andet år i træk, at HK kårer Danmarks Bedste Kollega. I 2015 løb direktionssekretær hos AMU Nordjylland Merete Bertelsen med titlen.

Hun mener, at det betyder meget at blive anerkendt for sit gode kollegaskab:

- Alle vil jo gerne være en god kollega. Så det er selvfølgelig et stort personligt skulderklap at blive værdsat for sit gode kollegaskab. Og så motiverer det til at blive ved med at gøre en ekstra indsats for at sprede god kollegakarma på jobbet og fremme det sunde arbejdsmiljø. Forhåbentlig kan det også inspirere andre til at gøre det samme, siger Merete Bertelsen.

Vi spurgte...

Undersøgelsen baserer sig på 2.015 webinterviews med danskere, der er i beskæftigelse, indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 31. marts til 12. april 2016.

56 procent af de nordjyder, der er i arbejde, mener, at gode kolleger vigtigst for deres trivsel på jobbet.

40 procent af de nordjyder, der er i arbejde, nævner arbejdsopgaver, som de kan lide, som en af de vigtigste faktorer for deres trivsel på jobbet, og kun 33 procent nævner en god chef, mens blot 12 procent nævner en god løn.

Det tre vigtigste kendetegn ved en god kollega er:

At han eller hun bidrager til fællesskabet på arbejdspladsen – det mener 59 procent af de nordjyder, der er i arbejde.

At han eller hun er loyal over for sine kolleger – det mener 50 procent.

At han eller hun giver kompetent feedback og sparring til sine kolleger – det mener 38 procent.

88 procent af de nordjyder, der er i arbejde, vil overordnet set betragte deres nuværende kolleger som gode kolleger.

94 procent af de nordjyder, der er i arbejde, vil overordnet set betragte sig selv som en god kollega.

58 procent af de nordjyder, der er i arbejde, føler generelt, at deres kolleger er parate til at hjælpe dem, når de har brug for det.

43 procent af de nordjyder, der er i arbejde, betragter en eller flere af deres kolleger som venner, og 37 procent ses privat med en eller flere af deres kolleger.