Denni i Thailand: Lidt meget tegn og gæt

22. august 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Alle forventninger blev indfriet til fulde, da Denni Andersen for en måned skiftede sin elevplads i Region Hovedstaden ud med en praktikplads i Thailand.

Måske det var svært at få planlagt. Måske det var lange arbejdsdage. Og måske der gik meget tegn og gæt i kommunikationen. Men det var drømmen, der gik i opfyldelse for 29-årige Denni Andersen. Og en drøm, som han nød hver eneste dag i den sommermåned, han var i praktik i den danske procelænsvirksomhed Royal Copenhagens afdeling i Thailand:

Royal Copenhagens Fabriks facade uden for Bangkok.

- Det har været et fantastisk og lærerigt ophold. Og jeg har kun fået endnu mere blod på tanden i forhold til min arbejdsmæssige fremtid, siger Denni, der netop er kommet tilbage på pinden som kontorelev i Region Hovedstadens Center for HR.

Her i nyhedsbrevet fortalte vi i maj om, hvordan Denni selv havde fået praktikopholdet i Thailand op at stå, og hvor meget på bar bund han startede, fordi der ingen guidelines er for, hvordan man som kontorelev kan blive udstationeret under fremmede himmelstrøg. Og på spørgsmålet om han nu i bagklogskabens klare lys kan se noget, han skulle have planlagt bedre, kan han kun komme i tanker om en enkelt ting:

- Jeg ville have lært mig bedre thailandsk. For thai'erne taler ikke engelsk. Og selvom jeg har en thailandsk mor, havde jeg ikke sprog nok til rigtig at kunne tale med kollegerne.

En anden 'detalje', han godt ville have haft styr på, var den kendsgerning, at han faktisk fik 150 km. til arbejde, idet han boede i Bangkok og fabrikken lå langt udenfor. Det betød meget lange arbejdsdage – uden at de dog forhindrede ham i at hygge sig i Bangkok i weekenderne.

Den enkelte medarbejder nurses

Trods de sproglige mangler fik Denni en masse både gode, lærerige og sjove oplevelser med hjem fra Royal Copenhagens thailandske HR-afdeling, hvor han blev sat til at stå for opgaver med kommunikation via intranet, nyhedsbrev og til virksomhedens koncernledelse. Et par af de større oplevelser var, at hans chefer inviterede ham med på et lederseminar og til en gallamiddag i det thailandske Chamber of Commerce. Andre oplevelser havde at gøre med den måde, som thailænderne driver HR på, og som Denni karakteriserer som en art micro-management.

- Jeg var blandt andet med ude på skoler, hvor HR-afdelingen tog ud for at rekruttere medarbejdere. Jeg var med på hospitalet for at besøge en medarbejder, der havde født. Og jeg var med hjemme for at besøge en medarbejder, der havde brækket benet. Alt sammen naturlige HR-opgaver i Thailand, fordi lønningerne er så lave, at man er nødt til at gøre noget ekstra for at holde på medarbejderne og derfor går rigtig meget op i den enkelte medarbejders ve og vel. Simpelthen for at undgå at folk rejser til et andet job, fortæller Denni.

Denni og hans søster Susanne til Danish Ball.

Selfie på skolen da vi skulle rekruttere.

Denni og hans søster Susanne til Danish Ball. Selfie på skolen da vi skulle rekruttere.

Lederne sættes op på piedestaler

Noget af det, som Denni glædede sig til, da han sad i flyet til Bangkok, var at få et indtryk af de forskellige arbejdsvilkår og –måder Danmark og Thailand imellem. Og forskellige var de:

- Thai’erne har en meget anderledes opfattelse af forholdet mellem ledere og medarbejdere. For eksempel så de mærkeligt på mig, når jeg sagde Hej til chefen. Det turde de aldrig gøre. For de sætter lederne op på piedestaler. Også selv om det ikke er noget, lederne er specielt vilde med, fortæller han.

Et andet karakteristisk træk, der gjorde indtryk på Denni, var arbejdsmoralen. For eksempel oplevede han ikke, at medarbejderne er drevet af lyst og passion, men at de alene går på arbejde, fordi de er nødt til det. For uden et job har de intet sikkerhedsnet, idet det er arbejdsgiveren, der betaler fx sygesikringen.

- På samme måde er de også sådan indrettet, at de skal have nøje at vide, hvad de skal lave og hvordan. De har hverken lyst til eller brug for frihed til at fortolke på opgaverne og finde deres egen vej. Derfor er der også regler for alt, fortæller Denni.

Og selvom han er glad for at have oplevet det thailandske arbejdsmarked, er det ikke nødvendigvis et, han har lyst til at komme tilbage til. I stedet går den rejselystne kontorelevs ønsker i retning af at opleve flere forskellige lande og kulturer. Og allerede nu er næste tur til USA på vej ind i planlægningsfasen …

Afslutningsbillede med HR-afdelingen.  Denni's kusine, Denni, hans mor og søster på bådtur.
Afslutningsbillede med HR-afdelingen. Denni's kusine, Denni, hans mor og søster på bådtur.
(Alle fotos: Denni Andersen 2016)

Elev