Nu skal vi finde Danmarks Bedste Kollega

22. august 2016  |  HK Danmark

Gode kolleger er vigtigst for trivslen på jobbet. Og de væsentligste kendetegn ved gode kolleger er, at de bidrager til fællesskabet og er loyale over for de andre medarbejdere. Det viser en ny undersøgelse fra HK. Har du sådan en kollega, så nominer ham eller hende til prisen som Danmarks Bedste Kollega.

Gode kolleger er uvurderlige. Således mener mere end hver anden af alle danskere (54 procent), der er i job, at de er noget af det vigtigste for deres trivsel på jobbet. Og når man spørger dem, hvad der gør en kollega god, svarer de, at det først og fremmest er en person, der bidrager til et godt fællesskab på arbejdspladsen. Det mener over halvdelen af danskerne (54 procent). Derudover siger mange, at det er vigtigt at være loyal over for sine kolleger (52 procent) og at give kompetent sparring (41 procent). Resultaterne stammer fra en ny undersøgelse, som er foretaget for HK blandt 2.015 danskere i arbejde via Epinions Dan­markspanel.

”Vi tilbringer rigtig mange timer på vores arbejde, og derfor betyder gode kolleger naturligvis meget. Langt de fleste af dem, vi har spurgt, mener jo, at kollegerne er noget af det vigtigste for, at de har lyst til at møde ind på jobbet hver morgen. Og vi synes, at gode kolleger skal anerkendes for at styrke det gode arbejdsmiljø. Derfor starter vi nu en landsdækkende kampagne, hvor vi vil finde Danmarks Bedste Kollega,” siger Mette Kindberg, der er næstformand i HK.

Vi elsker vores kolleger

Næsten ni ud af 10 af de danskere, der er i job, synes, at deres kolleger er gode – og næsten alle (96 procent) synes, at de selv er gode kolleger. Samtidig siger 62 procent, at deres kolleger er hjælpsomme, og mere end en tredjedel betragter en eller flere af deres kolleger som venner og ses også med dem privat. Og det er netop dén gode kollegakarma, som HK nu slår på tromme for med kåringen af Danmarks Bedste Kollega.

”Alle har haft en god kollega – og ved, at det er noget, der er værdsat. Derfor er der også meget god grund til at sætte fokus på netop det gode kollegaskab. Vi vil gerne blive længere på en arbejdsplads med gode kolleger, og hvis vi har gode kolleger, arbejder vi bedre, både alene og sammen. Med andre ord er en god kollega én, der også gør de andre bedre,” siger Anne-Marie Røge Krag, der er arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv, som sammen med HK og Kommunernes Landsforening sidder med i juryen, når Danmarks Bedste Kollega skal kåres.

Det er nu, vi skal finde Danmarks Bedste Kollega

Kampagnen går ud på, at danskere over hele landet kan nominere en kollega, som de synes har fortjent titlen som ”Danmarks Bedste Kollega.” Måske er han altid glad og hjælpsom, måske er hun den, der engagerer sig ekstra meget og altid har tid til sparring, eller måske er det en kollega, der altid tager ansvar for fællesskabet på arbejdspladsen.

Og det betyder meget at blive anerkendt for sit gode kollegaskab, siger vinderen af sidste års konkurrence, Merete Bertelsen:

”Alle vil jo gerne være en god kollega. Så det er selvfølgelig et stort personligt skulderklap at blive værdsat for sit gode kollegaskab. Og så motiverer det til at blive ved med at gøre en ekstra indsats for at sprede god kollegakarma på jobbet og fremme det sunde arbejdsmiljø. Forhåbentlig kan det også inspirere andre til at gøre det samme.”

Hvis man mener, at man har Danmarks Bedste Kollega, er det med at komme til tasterne og nominere ham eller hende på www.hk.dk/kollegakarma. Man kan nominere i perioden fra den 22. august til den 30. september.

Kåringen af vinderen foregår den 15. november, hvor Dansk Erhverv og Kommunernes Lands­forening også sidder med i juryen. Det sker ved et arrangement, hvor Great Place to Work® desuden kårer landets bedste arbejdspladser. Det er andet år i træk, at HK kårer Danmarks Bedste Kollega.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK