HK.dk logo

Pas på dig selv ved butiksrøveri: De 15 bedste råd

06. november 2013  |  HK Handel  | 

To gange har Katrine Hansen været udsat for et røveri på arbejdet. Læs hendes historie, og få de bedste råd til, hvordan du forholder dig til hver fase af et røveri.


Katrine Hansen foran Irma

Foto: Karin Meldgaard Henriksen

- Vi skal have pengene! Skynd dig!

To mænd med elefanthuer over ansigterne står foran kassen i Irma, hvor Katrine Hansen er på arbejde. Den ene holder en kniv frem mod hende. Da hun senere skal beskrive den for politiet, er de ord, der falder hende ind, at kniven ” … minder om sådan en, man har med på en lejrtur. Stor, du ved, og med et skæfte af træ. Det var det eneste, jeg rigtig kunne huske, for det hele står som en tåge for mig under afhøringen.”

Det er en aften i januar 2010 lige før luk. Katrine har været fritidsjobber i den samme Irma i fem år. Det er første men ikke sidste gang, hun oplever et røveri på sit arbejde.

- Det havde været en møgdag. Jeg var i gang med at skrive et bachelorprojekt og havde fået en dårlig vejledning, og jeg ville bare hjem fra arbejde. Pludselig stod de der. Med elefanthuer over ansigterne og med den kniv. Jeg kan ikke genkalde alt, men det føltes overvældende. De var to, og de skyndte på mig og sagde, at det gik for langsomt, husker hun.

Autopiloten slår til. Den ene røver prøver at gå ud af butikkens indgang, og han hamrer mod glasset, fordi han ikke kan komme ud den vej. Katrine gør ham serviceminded opmærksom på, at han skal ud gennem udgangen. Under røveriet råber en kunde op, og Katrines overordnede kommer løbende. Han spørger, hvorfor hun ikke ringede på klokken, som man skal i kassen ved røveri.

- Man skulle ringe tre gange på en klokke. Men det gør man jo ikke, når der står to røvere med en kniv foran én, siger Katrine.

- Alt er kaos

Katrine er grædefærdig efter røveriet. Alt er kaos, og politiet vurderer, at hun ikke kan afhøres i butikken. Allerede i politibilen på vej mod Station Bellahøj, hvor også en krisepsykolog kører med, kan hun høre over radioen, at politiet sikrer spor efter røverne.

- Det hjalp mig at høre, at det blev taget alvorligt. At der blev gjort noget ved det, husker hun.

Katrine overnatter hos sin mor de efterfølgende nætter, og dagene er præget af oplevelsen. Hendes mor tager hende med i fitnesscenter, og Katrine bryder grædende sammen i romaskinen.

- Jeg er bange, for hvad hvis de er her? Hvis de kan genkende mig? Krisepsykologen, som jeg ser et par gange, understreger, at det røveriet her ikke handler om mig. Det handler om pengene.

Butikken opruster

Røveriet bliver også taget alvorligt i butikken. Katrine er tilbage efter en uge, og hendes chef har sat en vagt på arbejde den dag.

- Han mente det godt. Så jeg kunne føle mig sikker. Men hvis han havde spurgt mig, havde jeg hellere været fri. Jeg havde brug for, at alt var normalt. Men efter røveriet var det en anden oplevelse at sidde i den kasse.

Nye procedurer bliver efterfølgende indført i butikken. Der går nogle år, før en ny butikschef i kølvandet på en række røverier indfører overfaldsalarmer og et dagligt besøg af en vagt, fortæller Katrine. Hun føler dog ikke, hun bliver fuldt ud orienteret om de nye tiltag. Til gengæld taler hun med en vagt om, hvordan man skal forholde sig ved røveri, og den snak kommer hende hurtigt til gode.

Det sker igen

Anden gang røvere slår til, mens Katrine er på arbejde, er hun lukkeansvarlig. Det sker i juni 2013. En ung fyr kommer ind, og spørger efter tændstikker.

- Og han er bare … underlig. Der er noget off ved ham. Min mor er i butikken, fordi hun er ved at handle, og det her lyder utroligt, men hun siger til mig, at jeg nok skal forberede mig på, at der kommet et røveri lige om lidt. Fordi den kunde virker så mærkelig. Men jeg kan jo ikke gå og være bange hele tiden, så jeg slår det hen. Det kan jo ikke passe, fortæller Katrine.

Men der går ikke længe, før en kunde siger, at der er et røveri i gang ved kassen. Katrine spæner ind på kontoret, trykker på overfaldsalarmen og ringer efter politiet.

- Det føles, som om telefonen ringer i en uendelighed. Men endelig er jeg igennem og kan gå ud til kassen.

- Men jeg skal jo have gæster …

Her venter der Katrine en overraskelse. Hendes kollega i kassen er ved at ekspedere en kunde.

- Jeg har stadig politiet i røret, og jeg fortæller kunden, at han skal gå væk fra kassen. Politiet skal sikre spor. Politiet bekræfter i røret, men kunden er helt uforstående. Godt nok har der været røveri, men han får gæster, så han skal bruge en pose kaffe, og det er lige så vigtigt. Vi diskuterer længe. Han underminerer min autoritet i situationen, og jeg føler mig krænket af ham. Det påvirker mig meget, hvor lidt forståelse han har for situationen, husker Katrine.

Også ved dette røveri truer gerningsmændene med en kniv. Men fordi hun ikke selv sidder i kassen nu, forholder Katrine sig benhårdt til procedurer.

- Jeg forholdt mig til alt det uden om røveriet. Jeg var den ansvarlige, og alt skulle foregå efter bogen. Efterfølgende giver det mig en ro at se tilbage på, at jeg i en kaotisk situation holdt hovedet koldt og gjorde alt efter bogen. Så jeg ikke skal bebrejde mig selv, at noget gik galt. Set i bakspejlet ærgrer jeg mig dog over at jeg ikke slog alarm, da vi fornemmede noget underligt ved ham, der spurgte efter tændstikker. Hellere trykke på alarmen en gang for meget end en gang for lidt.

Røverne slap ikke afsted med større pengebeløb ved nogen af de to røverier. Men de efterlod et stort indtryk hos Katrine.

- På den korte bane skabte begge røverier kaos for mig. De påvirkede blandt andet mine studier, for det blev svært at finde overskud. Traumatiseret lyder voldsomt, men det var jeg. Hvis man ikke selv har prøvet at blive truet med en kniv, kan man ikke forestille sig det. I dag er jeg kommet godt videre, men jeg vil altid være lidt mere på vagt, end jeg var førhen.

Arbejdsmiljøkonsulentens 15 bedste råd før, under og efter røveri:

Sådan kan du være med til at forebygge røveri:
  • Sæt dig ind i butikkens retningslinjer for håndtering af penge samt sikkerhedsrutiner og følg den instruktion, der bliver givet. Er du i tvivl om noget, så spørg din chef.
  • Fortæl ikke om butikkens sikkerhedsforanstaltninger og -rutiner til nogen uden for arbejdspladsen.
  • Vær opmærksom på, om der sker noget mistænkeligt i og uden for butikken.
  • Hvis du observerer noget mistænkeligt så nævn det for dine kollegaer, så I alle kan være opmærksomme.
  • Tal om, at der kan ske røveri, og få instruktion I, hvad du skal gøre i tilfælde af røveri. Hvis I har talt det igennem og ved, hvad I skal gøre, er I psykologisk set bedre forberedt.

Det skal du gøre under et røveri:

  • Gør ikke modstand. Røveren vil flygte, når han har fået det, han vil have eller kan få. En røver er ofte anspændt og kan nemt gøre noget uforudset, hvis du ikke nøje følger hans instrukser.
  • Hvis du ikke har adgang til kontanter så sig: "Jeg har ikke adgang til kontanter" og peg på skiltet, der informerer om, at personalet ikke har adgang til kontanter.
  • Iagttag røveren – påklædning, udseende, særlige kendetegn, stemme/sprog, våben. Det sikrer, at du efterfølgende kan give et signalement. Læg også mærke til røverens flugtmåde og – rute.
  • Røveren vil for enhver pris ikke identificeres eller stoppes. Så forsøg ikke at afspærre hans flugtvej eller løbe efter ham – det kan skabe farlige situationer.
  • Udløs alarmen og kontakt Politiet, så snart du kan, når røveren ikke kan se det. Aflås butikken, så snart røveren er flygtet.

Det skal du gøre efter et røveri:

  • Følg butikkens procedurer for, hvad I skal gøre efter røveriet. Husk at udfylde signalementsblanketten, inden du taler med andre om røverens signalement.
  • Snak oplevelsen igennem. Lyt til hinanden, og giv plads til, at I kan fortælle om jeres oplevelse. Bagatellisér hverken røveriet eller oplevelsen af det.
  • Flere butikker har en aftale om en krisepsykolog, der kommer efter røveriet er sket. Vær opmærksom på, at reaktionerne også kan komme efter et stykke tid, og derfor kan det være en god idé, at psykologen kommer igen efter en måneds tid. Politiet vil også kunne hjælpe med kontakt til professionel bistand, ligesom visse forsikringsaftaler dækker udgifter til bistand, så spørg, hvis behovet er der.
  • Et røveri skal anmeldes som en arbejdsskade, hvis medar­bejderen har haft en dags fravær ud over skadesdagen/røveriet. Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde ulykker inden ni dage fra skadesdagen. Det er især vigtigt, hvis der senere viser sig varige mén efter røveriet. Er du i tvivl, om der er orden i tingene, så kontakt HK på 70 11 45 45.
  • I forbindelse med røveri er der en lovpligtig arbejdsskadeforsikring, hvis en ansat har pådraget sig mén. Virksomheden kan også have tegnet en kollektiv ulykkesforsikring for medarbejderne, ligesom eventuelle private forsikringer kan dække. Endelig kan politiet vejlede om eventuel erstatning og godtgørelse fra offererstatningsnævnet ved både fysisk og psykisk personskade.


Kilde: Arbejdsmiljøkonsulent i HK HANDEL, Merete Hansen og barhandel.dk

Find flere råd og materiale på barhandel.dk eller detdumærker.dk

Se også Station 2, der i aften sætter fokus på butiksrøverier. Det er klokken 21.05.

Handel Sygdom Vold og trusler

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk