Rita Bundgaard: Brug ikke alle pengene på at flytte folk rundt

26. august 2016  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Stats formand anerkender skatteministerens investeringsplan for Skat, men understreger vigtigheden af at prioritere medarbejderne, så ikke alle midler går til strukturændringer.

Efter offentliggørelsen af regeringens plan for investeringer i milliardklassen i Skat de kommende år er formand for HK Stat Rita Bundgaard mild i tonefaldet, men årvågen:

- Umiddelbart er jeg vældig tilfreds med, at der ser ud til at være penge i denne plan. Men samtidig spekulerer jeg over, hvordan pengene skal bruges. For hvor stor en del af de ekstra bevillinger vil i sidste ende gå til at betale for de omfattende strukturændringer i Skat, som ministerens plan lægger op til?

Formanden har i årevis og i stærke vendinger appelleret til skiftende skatteministre og deres regeringer om at styrke Skat.

- Det kan blive meget dyrt at bygge organisationen op på ny, som ministeren taler om. Min tvivl er, om pengene rækker til at ansætte og lønne de nødvendige medarbejdere, siger Rita Bundgaard.

Derfor håber hun, at skatteministeren er parat til at gå til Folketinget efter flere penge til genopbygningen af Skat, hvis det viser sig nødvendigt for at indfri målene. Lige som det koster at bygge en helt ny organisation op, kan prisen for nye it-systemer nemt vise sig at blive langt højere end budgetteret, siger Rita Bundgaard. Samtidig opfodrer hun regeringen til at droppe omkostningsbidraget på 2 procent i Skat.

- Regeringen skal lade være med at tage med den ene hånd og give med den anden, siger hun.

Ros til skatteministeren har hun også klar:

- Det er bemærkelsesværdigt, at Karsten Lauritzen nu drager samme lære af de mange besparelser i Skat, som vi i HK Stat har fremhævet i mange år: Man skal ikke hente besparelser og gevinster, før en effektivisering faktisk har vist sig.

SKAT Politik

Problemer med login?