Fagprøve viser vej til enklere arbejdsgange

29. august 2016  |  Nordjylland  |  HK Stat  |

FAGPRØVEPRIS 2016: Ninna Olesen fra Nordjyllands Politi har modtaget HK Stats fagprøvepris for sit projekt om digitalisering.

Ninna Olesen er vinder af HK Stats fagprøvepris 2016. Foto Lars Horn/Baghuset.

- Det er fedt og beviser, at alle – også eleverne – kan bidrage med tanker og idéer, der kan bruges i virkeligheden, siger Ninna Olesen.

Den 26-årige kontorelev hos Nordjyllands Politi er ikke blot stolt over at være udpeget som vinder af HK Stats fagprøvepris 2016. Prisen er også et skulderklap, der giver mod til at stole på egne idéer, synes hun.

26. august blev hun overrasket på sin arbejdsplads, politigården i Aalborg, da en lille delegation fra HK Stat mødte op for at overrække hende prisen, som hun vandt for sin fagprøve om, hvordan såkaldte særaktsmapper kan digitaliseres.

Se Ninna Olesens fagprøve: Digitalisering af særaktsmapper

- Der er i dag meget fokus på digitalisering, og du har lavet et spændende, gennemarbejdet projekt, der kan implementeres i politiet og effektivisere arbejdsgange på din arbejdsplads. Dommerkomitéen var ikke i tvivl: Din fagprøve er den bedste, sagde næstformand i HK Stat Danmark Peter Raben blandt andet, da han overrakte fagprøveprisen: 5.000 kroner, en gavekurv og et flot bevis på værdigheden.

Ninna Olsen blev overrasket, da en delegation fra HK Stat troppede op på arbejdspladsen for at overrække hende årets fagprøvepris. Foto Lars Horn/Baghuset.

Digitalisering øger sikkerhed
Hos Nordjyllands Politi fylder særaktsmapperne godt i arkivet. Det er mapper, der i papirform samler alle en persons domme og bruges af politiets anklagere i forbindelse med retssager.

- Vi bruger rigtig meget tid på mapperne, fordi de er på papir. Vi flytter rundt med dem og sender dem til domstole, rigspolitiet, kriminalpolitiet og kriminalforsorgen i hele landet. Derfor kan de også let blive væk, og de er ganske svære at rekonstruere. Desuden skal alle mapperne flyttes en gang om året, når der skal gøres plads til et nyt år, fortæller Ninna Olesen.

Derfor var det nærliggende for hende at se på, hvordan arbejdet med særaktsmapperne kunne gøres mere effektivt, da hun skulle skrive sin fagprøve.

- Jeg tænkte, at det ville forenkle arbejdsgangene og give bedre sikkerhed, hvis mapperne blev digitaliseret: Mapperne ville ikke optage fysisk plads, de skulle ikke sendes rundt i landet og ville heller ikke forvinde så let. Og hvis de blev væk, ville der jo være en back up, forklarer Ninna.

En spørgeundersøgelse blandt kollegerne på politigården fortalte hende, at der var stor opbakning til idéen.

- Det var spændende at få spørgeskemaerne tilbage. De viste, at kollegerne ønskede sig en digitalisering og idéen er jo kun god, hvis der er opbakning til den, fortæller Ninna, der ud over spørgeskemaer til politiets medarbejdere lavede research-interviews med ledere på politigården.

Fagprøveprisen blev fejret af kolleger og ledelse ved en lille sammenkomst på politigården i Aalborg. Foto Lars Horn/Baghuset

Måske ikke lige om hjørnet
Ninna Olesen er stolt over, at dommerkomitéen – der ud over HK Stat har medvirken af  OmKOF (Områdeudvalget for Kontoruddannelser til den Offentlige Forvaltning) – i sin begrundelse peger på, at hendes tanker og ideer ”er så gennemarbejdede og har så stor opbakning fra afdelingen, at det må anses som værende ikke bare realistisk, men også nærliggende, at de tages i brug i en meget nær fremtid.”

Alligevel er hun ikke sikker på, at en digitalisering er lige om hjørnet.

- Det vil koste penge og jeg har slet ikke set på økonomien; det ville blive for omfattende i min fagprøve. Desuden skal hele landet være med for at digitalisering af særaktsmapperne giver ordentlig mening. Men jeg håber at have sået en idé, der kan udvikles videre på, siger Ninna Olesen.

Elevtiden udviklede
For Ninna Olesen slutter elevtiden med udgangen af august. Fra 1. september kan hun kalde sig uddannet kontorassistent.

Dermed lægger hun endnu en uddannelse til en tidligere butiksuddannelse, hvor hun til de to elevår kunne lægge to år som daglig leder af en tøjbutik i hjembyen Hobro.

- Jeg blev lidt træt af arbejdstiderne i butik og søgte blot én kontorelevplads – hos politiet, fortæller hun.

Det har hun ikke fortrudt.

- Det har været en rigtig spændende elevtid, hvor jeg har arbejdet med mange forskellige funktioner. Det – og samarbejdet med de mange kolleger og politifolk – har gjort, at jeg ikke blot har udviklet mig fagligt, men også personligt, siger Ninna Olesen, der fortsætter i et vikariat på politigården i Aalborg...

Men først tager hun og kæresten på en fortjent månedlang sommerferie i USA.

Fagprøveprisvinderne

Vinder af fagprøveprisen 2017

Vinder af fagprøveprisen 2016

Vinder af fagprøveprisen 2015

Vinder af fagprøveprisen 2014

Vinder af fagprøveprisen 2013

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK