Hvad gør du med gældsramte borgere?

29. august 2016  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Flere og flere borgere lider af ondt i økonomien. Læs her om de økonomiske symptomer, du som medarbejder skal være opmærksom på, hvad du selv kan gøre, faldgruber og hvem der kan henvises til. Kora er ved at kortlægge omfanget af gældsrådgivninger.

Næsten uanset, hvilken gren af den kommunale forvaltning, man arbejder i, kan man møde borgere, der har ondt i økonomien – og måske er på vej ud i en ødelæggende spiral af gæld.

Det kan være biblioteksassistenten, der oplever en låner der ikke betaler sine bøder, sagsbehandleren eller skolesekretæren, der oplever en forælder fortælle om dårlig økonomi.

Da det stadigvæk er de færreste kommuner, som har ansat egentlige gældsrådgivere, kan det være afgørende, for ikke bare borgerens økonomi, men også den kommunale økonomi at få henvist borgeren til den rette hjælp, inden gælden løber løbsk.

Kend din vejledningsforpligtigelse

Lene Dall-Hansen, afdelingsleder i Den Sociale Retshjælp Århus har en række råd i en artikel i Kommunalbladet til, hvad man som medarbejder i den kommunale forvaltning kan og skal gøre.

- Først og fremmest skal den kommunale medarbejder kende til sin vejledningsforpligtigelse. Den betyder, at medarbejdere på eget initiativ skal vejlede, fx ved at henvise videre til den rette hjælp, hvis det står klart, at borgeren kan have brug for hjælp. Og det gælder også, selv om dårlig økonomi strengt taget ikke er en del af den pågældende medarbejders arbejdsfelt.

Dertil kommer, at det ofte ikke er nok bare at henvise til ekstern rådgivning.

- Borgere, som er ude i problemer, skal så at sige følges helt til døren, så et godt konkret skridt vil være at booke en tid til borgeren. Så er chancen for at vedkommende får hjælp større.

KORA er ved at få overblik

Et problem er, at der findes et hav af mere eller mindre frivillige rådgivningskontorer, og det kan være svært for medarbejdere at vide, hvad de forskellige kontorer har af kompetencer.

Heldigvis er KORA (Det nationale institut for kommuner og regioners forskning og analyse) ved at skabe et overblik over omfanget af rådgivningskontorer hos boligselskaber og i kommuner og frivillige organisationer.

Kortlægningen har blandt andet til formål at undersøge modeller for, hvordan gældsrådgivningen frem over kan forankres.

Ydelse og borgerbetjening Social og beskæftigelse Administration