Skræddersyet kursus tacklede konflikterne

29. august 2016  |  MidtVest  |

Konflikter på jobbet. Skal jeg blande mig? På Danlind i Holstebro gav en kursusaften afklaring. Det er supergodt, at HK kan den slags, siger tillidsmand.

Tidl. tillidsrepræsentant på Danlind Nadia Amling roser det virksomhedstilrettelagte kursus, hun og kollegerne fik fra HK.

Skal jeg blande mig eller skal jeg ikke? Mange er i tvivl, når der er konflikter på jobbet. Sådan havde de det også på Danlind, hvor de havde talt meget om emnet.

- Vi oplevede, at uenigheder i et hjørne af organisationen gav sådan en sur, irriteret og negativ stemning, som smittede, og det gik ud over arbejdsglæden i begge afdelinger, siger Nadia Amling, der indtil 1. juli var tillidsrepræsentant på virksomheden, der blandt andet har afdelinger i Holstebro og Vildbjerg.

- Jeg havde selv været på kursus i konflikthåndtering som en del af min uddannelse til tillidsrepræsentant, og det var rigtig godt. Vi kontaktede HK, som gerne ville stille en underviser til rådighed, og sammen med ham fik vi skræddersyet et kursus, der passede præcist til vores behov, siger hun.

Vellykket fyraftenskursus

Det blev til et fyraftenskursus, hvor deltagerne både fik lært teknikker til at håndtere konflikter, men også fik redskaber til at holde fast i arbejdsglæden i hverdagen. På kurset fik de en idé til at udarbejde en planche over, hvad der betyder noget i hverdagen på jobbet. Både det at sige godmorgen, at blive hørt, kunne grine med hinanden og meget andet. Planchen er efterfølgende blevet hængt op.

- Det blev et vildt godt kursus, og effekten har været super god, og så har det skabt et tættere sammenhold på laboratoriet i Holstebro.  Det er første gang, vi har haft kursus på den måde, men det er næppe sidste gang. Vi fik lige det, vi havde behov for.  Jeg tror, forskellen er, at det kursus her er medarbejdernes egen idé. Det er noget, vi gerne vil – fremfor at ledelsen siger, vi skal. Det gør en forskel, at man har medejerskab på den måde. Det er nok næppe sidste gang, vi bruger HK som kursusleverandør. De har været gode til at se og foreslå de helt rigtige løsninger, mener Nadia, som er meget tilfreds med udfaldet.

Sidenhen har afdelingen i Vildbjerg haft samtlige medarbejdere, på et tilsvarende konflikthåndteringskursus, som HK også leverede underviser til. Allerede nu fornemmer tillidsrepræsentanten, at stemning er vendt og fællesskabet styrket. Og intentionen er, at alle medarbejderne i Holstebro også får tilbuddet. Det bliver dog ikke med Nadia som link til HK. Hun startede nemlig i nyt job i Brande d. 1. juli.

Kurser på din arbejdsplads?

Kurset, som blev stykket sammen til Danlind, er et såkaldt HK Lokaltilbud. Du kan også gøre brug af HK’s LokalTilbud og få et fyraftenskursus, temadag eller lignende på din overenskomstdækkede arbejdsplads.

LokalTilbud indeholder en række spændende uddannelsestilbud om en række emner, som kan sættes i fokus på arbejdspladsen. Emner, der vedrører livet på arbejdspladsen i bred forstand. Ved at lave en temadag eller et temamøde kan du, sammen med dine kolleger, få belyst og diskuteret noget, der presser sig på. Eller I kan lære nye teknikker, der kan bruges i hverdagen.  Du kan måske sætte en positiv proces i gang, så du og kollegerne ender med at få en bedre arbejdsplads

LokalTilbud har blandt andet emner som disse på programmet:

• Trivsel, motivation og arbejdsglæde
  • Stresshåndtering
  • Forhandlinger
  • Mediation – praktisk konfliktløsning
  • Spørgeteknik
  • Tale- og Præsentationsteknik
  • Notatteknikker, fx mindmap
Kontakt HK MidtVest på telefon 7011 4545 eller midtvest@hk.dk, hvis du vil vide mere

Arrangementer Efteruddannelse Kurser

Har du set
vores mange aktuelle kurser & arrangementer?

Se kurser på vej

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK