HK'ere på Facebook: Skat har brug for ro

30. august 2016  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det er stadig opgaverne, der skal løses, og så er det underordnet, hvordan strukturen er. Det er arbejdsro og flere medarbejdere, der er brug for i Skat, og så skal man undgå mere videntab, lyder dommen på HK Stats Facebook-side.

"Det er gammel vin på nye flasker. Det er stadig opgaverne, der skal løses, og så er det underordnet, hvordan strukturen er. Det er arbejdsro og flere medarbejdere, der er brug for. God arbejdslyst, og pas på jer selv og hinanden."

Sådan skrev Inge Bindløv i weekenden på HK Stats Facebook-side, og dermed var hun en af mange, der blandede sig i debatten.

Glæde over plan – men er det nok?

I HK Stat og landsklubben HK SKAT var der behersket glæde over regeringens plan for at tilføre Skat flere resurser og ansætte 1.000 nye skattefolk. Både HK Stat-formand Rita Bundgaard og Ulla Fabricius, der er formand for Landsklubben HK SKAT, har kvitteret for at skatteministeren vil skaffe flere resurser til det hårdt trængte Skat.

Samtidig advarer HK Stat om, at vi ikke ved, hvor mange nye penge, der reelt kommer til Skat, før vi kender den kommende finanslov. Og det kan blive nødvendigt at tilføre flere resurser, for efter at have sparet Skat i stykker gennem 10 år, er det en enorm opgave at få ryddet op.

- Det kan blive meget dyrt at bygge organisationen op på ny, som ministeren taler om. Min tvivl er, om pengene rækker til at ansætte og lønne de nødvendige medarbejdere, sagde Rita Bundgaard blandt andet, og en række af HK Stats Facebook-venner har fulgt op på formandens udmelding.

"Omstrukturering, omstrukturering og atter omstrukturering. Jeg tror, det mere er ro, SKAT trænger til udover at få tilført ressourcer," lyder det fra Lene Vernersen.

"Håber så i det mindste at det giver mening og større faglighed. Og tilfredse medarbejdere. For i har da i den grad været ramt af en form for masseflugt," skriver Tina Sjørslev.

"Pas godt på kompetencerne. Hellere en virtuel løsning i en overgangsperiode for ikke at miste de kompetencer, der er tilbage på komplicerede områder. Man kan sagtens samarbejde på tværs af landet, når man brænder for det faglige område. Flyt ikke rundt, så kompetencerne vandes ud igen," advarer Marianne Madsen Andersen.

Efter tirsdag, hvor regeringen præsenterer sit forslag til finanslov, begynder de politiske forhandlinger.

SKAT HK-medlemmer

Problemer med login?