Reportage fra OK17 Workshop

31. august 2016  |  HK Service Hovedstaden

Mandag d. 29 august samledes godt 50 velmødte tillidsvalgte HK’ere og deres kollegaer, for at diskutere krav til de forestående overenskomstforhandlinger.

De tillidsvalgte mødte op hos HK Hovedstaden, hvor de blev budt velkommen af Formanden for HK Service Hovedstaden, René Knudsen. Sammen med HK/Privats Faglige chef, Kim Jung Olsen, kunne deltagerne høre mere om forløbene op til de tidligere overenskomstforhandlinger, og HK’s forventninger og forhåbninger til overenskomstforhandlingerne i 2017.

Formålet med dagen var at inddrage HK’s medlemmer og tillidsvalgte i processen op til overenskomstforhandlingerne.

I forsommeren delte vi postkort ud til virksomhederne, hvorpå medlemmerne i korte vendinger kunne fortælle HK tre-fire ting om deres arbejdsplads og overenskomsten. Det kunne enten være ting, de var glade for ved deres arbejde, eller ting, de gerne ville ændre ved deres arbejdsplads. I HK/Privat samlet har mere end 4.000 sendt postkortene retur, og alene i HK Service Hovedstaden, har vi modtaget mere end 800 postkort.

- Nu har vi haft det her store arbejde med postkortene, som har været en kæmpe succes. Men vi kunne vi egentligt godt tænke os at lægge lidt mere til, og tage et spadestik dybere. Vi ville gerne skabe en ramme, hvor vores medlemmer og tillidsvalgte kunne gå i dybden med nogle af de emner i overenskomsten, som optager dem mest, og give os nogle helt konkrete ønsker til forhandlingerne, fortæller René Knudsen

50%-reglen, forskudttidstillæg og 100 % løn under uddannelse

I den seneste måned har HK læst og kategoriseret samtlige besvarelser i postkortene. Efter oplæggene placerede deltagerne sig i grupper, hvor de i halvanden time diskuterede og formulerede konkrete krav til overenskomstforhandlingerne. Debatterne havde sit udgangspunkt i de emner, som optog flest i besvarelserne på postkortene.

- Vi fik rigtig mange gode forslag og idéer til workshoppen. Særligt afskaffelsen af 50 %-reglen er noget, der optager mange folk. Det synes jeg egentligt er ret flot, taget i betragtning af, at samtlige deltagere jo allerede er på overenskomst. Derudover var der også mange, som var optaget af forskudttidstillæg, og det kan jeg sådan set godt forstå, i en tid, hvor medarbejderne skal løbe hurtigere og hurtigere i længere tid. Også forbedrede muligheder for efteruddannelse med 100 % løndækning, var et af de krav, der blev kom på bordet under workshoppen. Vi sender alle forslag af sted til HK/Privat. Vi var glade og stolte over at så mange deltog ved arrangementet og vi påtænker, at det her skal være en ny tradition, hvor vi en gang hver 6. Måned inviterer til en workshop om et aktuelt emne, siger René Knudsen

Dagen sluttede med grill og hygge på taget.

Overenskomst Arbejdstid OK2017

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK