Nudging skal dæmpe kontorstøj

02. september 2016  |  HK Organisationer

HK Sydjylland vil nu gå anderledes til værks for at sikre det gode arbejdsmiljø. Fremover skal støjen i storrumskontoret nemlig mindskes via venlige ”puf” frem for løftede pegefingre.

Af Britt Esrom

Forestil dig, at du sidder med en kompliceret sag, der kræver din fulde opmærksomhed. Da du endelig er ved at knække koden, bliver du forstyrret af dine kolleger, som grinende går forbi dit skrivebord i storrumskontoret.

Det scenarie kan de fleste i storrumskontorer nok genkende. Det gælder også medarbejderne i HK Sydjylland i Kolding, hvor støjniveauet i de åbne kontorlandskaber, som de fleste kolleger sidder i, er et tilbagevendende tema.

- Det er jo ikke, fordi det kun er de andre, som er højrøstede. Indimellem glemmer vi alle sammen, at vi befinder os på et storrumskontor. Så bliver man måske lige grebet af en stemning, hvor man kommer til at tale eller grine lidt for højt, siger Dorte Torpegaard Feldstedt, som er arbejdsmiljørepræsentant for HK Sydjylland.

Vil nudge sig til stilhed
Medarbejderne i HK Sydjylland har afprøvet forskellige løsninger i håb om at mindske støjen og dermed løfte det ellers gode arbejdsmiljø i Kolding.

Fx har man hængt papskilte op med budskaber om at være stille. Men skiltene med formaninger og forbud har ikke virket. Som noget nyt griber man derfor til nudging, der handler om at ændre adfærd ad frivillighedens vej.

- Det var en kollega, som kom på det, fordi vi talte om, at vi var blevet lidt trætte af forbud på forbud. Desuden druknede skiltene i alle mulige andre skilte fra diverse HK-kampagner, forklarer Dorte Torpegaard Feldstedt.

Nyt tiltag i efteråret
Medarbejderne hos HK Sydjylland i Kolding har endnu ikke lagt en konkret plan for, hvordan man vil nudge sig til en adfærdsændring. Det arbejde går først for alvor i gang her i efteråret.

Her håber medarbejderrepræsentanterne, at hvert team vil være med til at udpege en ambassadør, så man sammen kan finde en fælles løsning.

Men allerede nu har Dorte Torpegaard Feldstedt og afdelingens arbejdsmiljøkollega, Hanne Stær, fået input fra en ekstern konsulent.

- Konsulenten gjorde os fx opmærksomme på, at rod på fællesarealer og på skriveborde opildner til støj. Det var vi meget overraskede over, og det er én af de ting, som vi vil gå videre med, siger Dorte Torpegaard Feldstedt og fortsætter:
- Jeg er godt klar over, at man ikke kan ændre adfærd på én måned. Det kan tage lang tid, og det vigtigste er at bevare den gode stemning omkring projektet hele vejen igennem.