Nye IT-uddannelser er tilpasset SAMDATA\HK-medlemmer

02. september 2016  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Alt for mange uddannelser er blot en kopi af datamatiker-uddannelsen, og dermed rammer de forbi behovet hos hovedparten af SAMDATA\HK’s medlemmer. Det skal nye akademiuddannelser ændre på.

En megen stor del af SAMDATA\HK’s medlemmer arbejder med drift og support, men selv om de er mange, har der været stor mangel på sammenhængende og målrettede uddannelser til disse målgrupper. Men nu er der gode nyheder på vej.

Allerede næste år forventes det, at nye akademiuddannelser (AU) inden for drift, vedligehold og support ser dagens lys. Dermed åbnes også en oplagt mulighed for at få mere på det officielle CV.

”Under 10 % af SAMDATA\HK’s medlemmer gør brug af det offentlige udbud af efteruddannelse,” forklarer faglig sekretær Jeppe Engell. ”Men vi har løbende skubbet på for at få ændret tilbuddene, og de nye uddannelser der er på vej, er beviset på, at vores arbejde har båret frugt.”

En lille revolution

Jeppe Engell forventer, at akademiuddannelserne vil stå klar til næste sommer. En akademieuddannelse svarer i niveau til en datamatiker-uddannelse, og er tilpasset folk, der har et job at passe, og som i stedet vil tage uddannelsen som deltids-uddannelse hen over 2-3 år.

En anden oplagt mulighed er, at medlemmerne beder uddannelsesinstitutionen om en real kompetence vurdering (RKV). Her vil mange kunne få godskrevet kurser, certificeringer eller praktisk erfaring, så de kan tage uddannelsen på kortere tid.

”Samlet set håber jeg, at dette udbud er første skridt i en efteruddannelses-revolution for vores medlemmer,” siger Jeppe Engell, der glæder sig over, at fagforeningens lange indsats for bedre uddannelser nu bærer frugt.

Programmering må ikke spænde ben

Et af de største problemer med de nuværende IT-uddannelser er efter Jeppe Engells vurdering, at der i alt for høj grad er tale om kopier af datamatiker-uddannelsen. Dermed er det uddannelser med meget stor vægt på programmeringsdelen. Her har de nye uddannelser et andet fokus.

”Hovedparten af vore medlemmer arbejder næsten ikke med programmering eller softwareudvikling, men i stedet med forskellige former for drift og support,” forklarer Jeppe Engell.

”Jeg tror uddannelserne kan gøre en del for at imødekomme denne gruppe af studerende, så de ikke knækker halsen på en alt for stejl indlæringskurve. I stedet for at kaste folk direkte ud i C#, kan man måske lade dem starte med Python. Hvis man sammenligner med at lære almindelige sprog, så starter man jo også med et overkommeligt sprog som engelsk. Så kan man senere tackle sprog, der kræver mere af de studerende.”

Hjælp til programmerings-trappen

I det hele taget er programmeringsdelen ofte årsag til, at de studerende vælger uddannelse fra.

”Mange har fortalt mig at grunden til, at de ikke er startet på akademiuddannelser er faget ”Grundlæggende programmering,” fortæller Jeppe Engell. Her har SAMDATA\HK dog en løsning på vej.

”Det gør vi noget ved. En del af vores eget kursuskatalog kommer til at indeholde flere forskellige kurser i grundlæggende programmering. Her kan man få det helt basale på plads i nogle overskuelige online-moduler. Det mindsker risikoen for, at man senere løber panden mod muren, når man har fået de grundlæggende programmerings-principper på plads i et overskueligt setup.”

Vælg mellem akademiuddannelse og diplomuddannelse

Akademiuddannelserne er selvfølgelig ikke de eneste uddannelser for IT-folket.

”Men for langt de fleste af vores medlemmer, vil en akademiuddannelse (AU) være det oplagte sted at starte,” siger Jeppe Engell. Det gælder særligt for medlemmer, der enten er selvlærte eller blot har korte uddannelser.

Her tilbydes der lige nu linjer inden for softwareudvikling, webudvikling og systemadministration, og hvis alt går vel, bliver de næste år udvidet med linjer inden for drift, vedligehold og support. Sammensætningen af de endelige uddannelser er ikke afgjort endnu, men på tegnebrættet hedder de konkrete linjer ”Webteknologi”, ”Drift- og support” samt ”Netværk”.

Hvis man allerede har en datamatiker-uddannelse eller lignende, så en næste skridt en diplomuddannelse, der svar til det klassiske bachelor-niveau. Der findes lige nu 3 relevant Diplomuddannelser: Softwareudvikling, Webudvikling og IT-diplom uddannelsen.

Læs mere om uddannelserne på www.smartlearning.dk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK