HK.dk logo

- At fjerne alle menneskelige kanaler — der er vi ikke endnu

05. september 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Danskerne er langt fra modstandere af, at digitale selvbetjeningsløsninger er første stop på vejen, når de skal benytte offentlige services, så længe de stadig har mulighed for at tale med en medarbejder, hvis der er behov for det. Det slår ny rapport fra Rambøll fast.

Skiftende regeringer har siden den første fællesoffentlige digitaliseringsstrategi i 2001 langsomt, men sikkert, erstattet den menneskelige kontakt mellem borgere og medarbejdere i den offentlige sektor med digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger. Og den nye digitaliseringsstrategi fra i år ser ud til at fortsætte denne tendens frem til udgangen af 2020.

Men kontakten mellem den almindelige dansker og medarbejderen i staten eller kommunen er stadig afgørende for, at borgerne kan få en både god og effektiv service af det offentlige, som de netop betaler for med deres skattekroner. Det fastslår rapporten 'IT i praksis 2016', som Rambøll netop har offentliggjort.

- Vi (borgerne, red.) er generelt godt tilfredse med de digitale løsninger. Men i nogle situationer har vi brug for at tale med nogen. Især når det er noget, der har stor betydning, eller noget man ikke forstår, vil man gerne have noget meningsdannelse sammen med nogen. Så at fjerne alle menneskelige kanaler – der er vi ikke endnu, forklarede seniorkonsulent i Rambøll, Peter Pietras på pressemødet, hvor IT i praksis 2016 blev præsenteret.

Han er en af folkene bag rapporten, hvis resultater viser, at danskerne faktisk er positivt indstillede over for de mange digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger. Således er 57 procent af de 2.028 adspurgte danskere enige i, at man som udgangspunkt skal betjene sig selv på nettet, når man skal have ordnet noget med det offentlige. Kun 17 procent er imod, mens resten har svaret hverken eller.

Det betyder dog ikke, at alt skal foregå digitalt. For eksempel er der en klar holdning til, at man skal kunne komme til at tale med den medarbejder, der har ansvar for afgørelsen af ens sag. 65 procent af tilhængere af dette, mens 17 er imod.

HK Stat: Digitale løsninger kan ikke stå alene

Endnu mere interessant er, at den menneskelige kontakt mellem borger og medarbejder i den offentlige forvaltning er vigtig for alle slags borgere — også dem med stærke digitale kompetencer og en pæn portion erfaring med at kommunikere med og navigere rundt i den offentlige jungle.

Derfor mener HK Stats næstformand Peter Raben også, at Rambølls rapport er med til at underbygge HK Stats mangeårige holdning til digitalisering af den offentlige sektor.

- Vi har længe ment, at der i alt for høj grad har været fokus på systemets behov, det vil sige på, hvordan man kan effektivisere og spare penge i forvaltningen ved at begrænse kontakten mellem borgere og myndigheder og ved at ensrette og standardisere sagsbehandlingen, forklarer han.

- Digitalisering af det offentlige skal i stedet ske, når det kan hjælpe borgere til en mere effektiv og bedre service, for den offentlige sektor er til for at yde hjælp til borgere — ikke omvendt. Og det er helt tydeligt, at de digitale løsninger ikke kan stå alene. Derfor skal man som borger altid have muligheden for at ringe og tale med en medarbejder eller møde personligt op hos staten eller kommunen, siger Peter Raben.

Du kan læse om flere resultater fra rapporten 'IT i praksis 2016' her 



Digitalisering

Nyheder om digitalisering


Ditte bygger robotter: Man skal se den som en ny kollega

11. april 2019  | HK Stat

Ditte Kirstein, HK'er på Niels Brock, er med i et team, der bygger software-robotter. De kan overtage kedelige opgaver og løse dem i døgndrift, men tænke selv kan de dog ikke.


Pape trækker lovforslag om digital forvaltning efter kritik

07. marts 2019  | HK Stat

Måske skal danske borgere alligevel ikke fratages muligheden for at rette forkerte oplysninger eller fortælle myndighederne noget, de ikke vidste, når borgeren bliver partshørt. Det er umagen værd at forsvare retssikkerheden, mener HK Stats næstformand.


Debatindlæg: Regeringen presser retssikkerhed og retfærdighed

24. januar 2019  | HK Kommunal  | HK Stat

Af hensyn til retssikkerheden er det på høje tid, at digitaliseringen af den offentlige forvaltning gøres til genstand for en bred samfundsmæssig debat med involvering af politikere, fagfolk og borgere, mener forfatterne bag dette indlæg, som blev bragt i Politiken 24. januar 2019.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Brug for HK?

Ring til os

FAGFORENING

7011 4545
Åben i dag 8.00-17.00

Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

A-KASSE

7010 6789
Åben i dag 8.00-17.00

Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

Brug for HK?

Ring til os

FAGFORENING

7011 4545
Åben i dag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

A-KASSE

7010 6789
Åben i dag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk