HK.dk logo

- At fjerne alle menneskelige kanaler — der er vi ikke endnu

05. september 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Danskerne er langt fra modstandere af, at digitale selvbetjeningsløsninger er første stop på vejen, når de skal benytte offentlige services, så længe de stadig har mulighed for at tale med en medarbejder, hvis der er behov for det. Det slår ny rapport fra Rambøll fast.

Skiftende regeringer har siden den første fællesoffentlige digitaliseringsstrategi i 2001 langsomt, men sikkert, erstattet den menneskelige kontakt mellem borgere og medarbejdere i den offentlige sektor med digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger. Og den nye digitaliseringsstrategi fra i år ser ud til at fortsætte denne tendens frem til udgangen af 2020.

Men kontakten mellem den almindelige dansker og medarbejderen i staten eller kommunen er stadig afgørende for, at borgerne kan få en både god og effektiv service af det offentlige, som de netop betaler for med deres skattekroner. Det fastslår rapporten 'IT i praksis 2016', som Rambøll netop har offentliggjort.

- Vi (borgerne, red.) er generelt godt tilfredse med de digitale løsninger. Men i nogle situationer har vi brug for at tale med nogen. Især når det er noget, der har stor betydning, eller noget man ikke forstår, vil man gerne have noget meningsdannelse sammen med nogen. Så at fjerne alle menneskelige kanaler – der er vi ikke endnu, forklarede seniorkonsulent i Rambøll, Peter Pietras på pressemødet, hvor IT i praksis 2016 blev præsenteret.

Han er en af folkene bag rapporten, hvis resultater viser, at danskerne faktisk er positivt indstillede over for de mange digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger. Således er 57 procent af de 2.028 adspurgte danskere enige i, at man som udgangspunkt skal betjene sig selv på nettet, når man skal have ordnet noget med det offentlige. Kun 17 procent er imod, mens resten har svaret hverken eller.

Det betyder dog ikke, at alt skal foregå digitalt. For eksempel er der en klar holdning til, at man skal kunne komme til at tale med den medarbejder, der har ansvar for afgørelsen af ens sag. 65 procent af tilhængere af dette, mens 17 er imod.

HK Stat: Digitale løsninger kan ikke stå alene

Endnu mere interessant er, at den menneskelige kontakt mellem borger og medarbejder i den offentlige forvaltning er vigtig for alle slags borgere — også dem med stærke digitale kompetencer og en pæn portion erfaring med at kommunikere med og navigere rundt i den offentlige jungle.

Derfor mener HK Stats næstformand Peter Raben også, at Rambølls rapport er med til at underbygge HK Stats mangeårige holdning til digitalisering af den offentlige sektor.

- Vi har længe ment, at der i alt for høj grad har været fokus på systemets behov, det vil sige på, hvordan man kan effektivisere og spare penge i forvaltningen ved at begrænse kontakten mellem borgere og myndigheder og ved at ensrette og standardisere sagsbehandlingen, forklarer han.

- Digitalisering af det offentlige skal i stedet ske, når det kan hjælpe borgere til en mere effektiv og bedre service, for den offentlige sektor er til for at yde hjælp til borgere — ikke omvendt. Og det er helt tydeligt, at de digitale løsninger ikke kan stå alene. Derfor skal man som borger altid have muligheden for at ringe og tale med en medarbejder eller møde personligt op hos staten eller kommunen, siger Peter Raben.

Du kan læse om flere resultater fra rapporten 'IT i praksis 2016' her 



Digitalisering

Nyheder om digitalisering


Ny rapport: Tusindvis af fejl i EFI-test

04. maj 2017  | HK Stat  | HK SKAT

3.400 af de test, der blev gennemført af det omdiskuterede skatteinddrivelsessystem EFI, slog fejl. Alligevel blev det taget i brug. It-ekspert efterlyser realistiske test af it-systemer og inddragelse af brugerne tidligt i forløbet.


HK Stat bag ekspertpanel om fremtidens jobs

16. marts 2017  | HK Stat

Digitaliseringen af den offentlige sektor vil ændre HK’ernes jobs radikalt. HK Stat lytter for tiden til råd fra eksperter om, hvordan medlemmernes arbejdsmarked vil udvikle sig, og hvilke kompetencer der bliver brug for.


Dårlige it-systemer stresser statslige medarbejdere

06. februar 2017  | HK Stat

Hver 3. af statens it-systemer er i risiko for nedbrud og hackerangreb. Sådan lyder det fra Finansministeriet. Syge it-systemer kan være med til at presse de statslige medarbejdere, mener HK Stats næstformand.


HK Stat deler dansk viden i Bruxelles

28. juni 2016  | HK Stat

Danmark er helt i front, når det gælder digitale løsninger, men alligevel vokser gælden til Skat. I Danmark har vi både gode og dårlige erfaringer med digitalisering, og det fortalte næstformand i HK Stat 27. juni om på en stor international konference i Bruxelles.


Husk, at borgerne vil kunne tale med det offentlige

13. maj 2016  | HK Stat

Ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi skruer ned for ambitioner om fuldautomatisk sagsbehandling. Det er klogt, mener HK Stat. Fagforeningen kalder det samtidig uhensigtsmæssigt, at SOSU-assistenter og pædagoger skal hjælpe borgerne med digital kommunikation med det offentlige. HK’ere med en forvaltningsfaglig uddannelse er bedre...


Folketingets Ombudsmand følger digitalisering tæt

11. marts 2016  | HK Stat  | HK Kommunal

Digitalisering skal være gennemtænkt og tage udgangspunkt i borgernes grundlæggende rettigheder, understregede Jonas Bering Liisberg, direktør hos ombudsmanden, på HK's høring om digitalisering i det offentlige.


- Borgerne får ikke tillid til systemet, bare fordi det virker

07. marts 2016  | HK Stat  | HK Kommunal

Det vigtigste for langt de fleste borgere, der ordner noget med det offentlige, er, hvordan de selv oplever kontakten. Det gælder både digitale selvbetjeningsløsninger og fysiske møder på et offentligt kontor. Sådan lød et af seniorkonsulent i Rambøll Søren Skaarups budskaber på HK Stat og HK Kommunals høring 4. marts 2016 om...


Sådan sætter vi borgeren i centrum for digitaliseringen

04. marts 2016  | HK Stat  | HK Kommunal

HK Stat og HK Kommunal har skrevet 10 bud på gode principper for digitalisering af den offentlige forvaltning.


Vi vil have mennesker i den anden ende, når vi taler med det offentlige

04. marts 2016  | HK Stat  | HK Kommunal

Danskerne vil selv vælge, hvordan de kommer i kontakt med stat og kommuner. Digital selvbetjening er OK, men borgerne vil have mulighed for at få en medarbejder med styr på regler og procedurer i tale. Stor undersøgelse viser, at langt de færreste oplever, at digitaliseringen tager udgangspunkt i deres behov.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk