HK MidtVest sætter fokus på det gode arbejdsliv

07. september 2016  |  MidtVest  |

I uge 47 og 48 tager HK Kommunal MidtVest ud i Midt- og Vestjylland for at sætte fokus på det gode arbejdsliv, og din arbejdsplads kan få besøg.

Der er tale om en landsdækkende kampagne, som kører fra 21. november til 4. december 2016, hvor HK MidtVest sammen med de øvrige afdelinger sætter det gode arbejdsliv på dagsordenen.
- Hvis din arbejdsplads gerne vil mødes med HK MidtVest for at drøfte det gode arbejdsliv - eller for at finde inspiration til initiativer - rykker HK MidtVest gerne ud af huset, fortæller Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest.
- Det kan være, at du og kollegerne vil have et lille morgenmøde, at HK skal dukke op i frokostpausen, over middag, til fyraften eller til et aftenmøde hos jer. I sætter dagsordenen, og vi rykker ud, siger hun.
Sidder du allerede nu med en idé til et møde, kan du kontakte Bente Bæk Hansen, faglig konsulent i HK Kommunal MidtVest, og aftale nærmere. Bente Bæk Hansen har telefon 4021 8144. Du kan også kontakte hende på e-mail.
- Vi glæder os til at komme forbi din arbejdsplads og medvirke til at løfte det gode arbejdsliv i fællesskab, lyder det fra Marianne Køpke.

Arbejdslivet løftes i fællesskab

To glade medarbejdere ved bord med computer og kaffe

Det gode arbejdsliv kan ikke løftes individuelt. Det skal løftes i fællesskab. (Foto: Colourbox)

Marianne Køpke fortæller, at det gode arbejdsliv ikke er noget, vi bare får - eller noget vi bare kan løfte individuelt. Det er i høj grad noget, vi skal løfte i fællesskab, forklarer hun.
11. januar 2016 samlede HK MidtVest alle tillidsvalgte til et forberedende møde inden kongressen. Der var på mødet stor opbakning til at styrke samarbejdet mellem tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter - DUO samarbejdet. 30. marts efter kongressen var de samlet igen for at lade sig inspirere til at sætte små initiativer i gang ude på arbejdspladserne.
- På sigt skal lederne også inddrages, så TRIO samarbejdet bliver prioriteret. Heldigvis er der mange steder, hvor det allerede praktiseres med positiv effekt. Derfor bestræber vi os på at medvirke til at udbygge denne model, beretter hun.
- På HK’s kongres blev der primo februar 2016 produceret rigtig mange gode idéer gennem en aktiv deltagelse af vore mange arbejdsmiljørepræsentanter. Disse idéer bliver nu omsat til mange små værktøjer, som vi kan bruge i dagligdagen, blandt andet gennem KollegaKarma initiativer, fortæller hun.
Lokalt har sektorbestyrelsen valgt at profilere det gode arbejdsliv gennem en hoptimist, som er på vej ud til alle tillidsvalgte.
- De besøg, vi har gennemført, har været meget positive, og hoptimisten bliver modtaget som en kær gammel ven. På arbejdspladserne er der fokus på arbejdsmiljøet og de små forandringer, der kan medvirke til at skabe arbejdsglæde. HK MidtVest vil gerne dele de mange gode historier, så vi kan inspirere hinanden, lyder det fra Marianne Køpke.

Tillidsvalgte mødes

22. september mødes alle tillidsvalgte igen i HK MidtVest, dels for at gøre status på alt det, der er sat i gang, dels for at få idéer til nye initiativer.
- Samtidig vil vi tale om robuste forandringer. Vi oplever, at forandringer er blevet en del af vores dagligdag, og derfor er det godt, at vi har redskaberne til at gøre forandringerne gode, siger Marianne Køpke.
Steen Elsborg vil lede deltagerne igennem mødet, og HK Kommunals næstformand Mads Samsing kommer på besøg.

Arbejdsmiljø Tillidsrepræsentant

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt