Kolleger blev klogere sammen

09. september 2016  |  Sydjylland  |

24 administrative kolleger fra Varde Kommune tog et fælles kompetenceløft, og det har været en succes både fagligt, personligt og kollegialt.

Gør det en forskel, at din sidemand på efteruddannelsen ikke er et ukendt ansigt, men Morten nede fra økonomiafdelingen?
Ja, mener Jeanett Dam og Joan Damgaard. De har gennem halvandet år deltaget i et efteruddannelsesforløb på UC Syd målrettet administrative medarbejdere i Varde Kommune.
- Uddannelsen var tilrettelagt med udgangspunkt i den måde, vi arbejder på i Varde Kommune. Det gjorde, at jeg let kunne relatere til alle eksempler, og sammen kunne vi gøre tingene konkrete for vores hverdag. Efterfølgende har det været ret enkelt at omsætte den nye viden til praksis, fortæller Joan Damgaard, der er ansat på Varde Bibliotek.
Hun var slet ikke i tvivl, da tilbuddet om kompetenceløftet landede i hendes mailbox. I ”pakken” var blandt andet uddannelse i projektledelse, analyseværktøjer og kommunikation.
- Det betyder meget for mig at sikre min fastholdelse på arbejdsmarkedet. I biblioteksverdenen er det ofte sådan, at når en HK’er forsvinder, så kommer der en akademiker i stedet. Så man må konstant udvikle sine kompetencer, siger Joan Damgaard, der efter uddannelsesforløbet har fået nye, spændende opgaver på sin arbejdsplads.

HK Sydjylland bakker op

Også Jeanett Dam, der er ansat ved Teknik og Miljø, har fået et stort både fagligt og personligt boost ud af uddannelsesforløbet.
- Det har givet mig følelsen af at kunne byde ind med mere, siger hun.
De 23 andre kursister, der fuldførte efteruddannelsen, ser Jeanett Dam i dag som et værdifuldt netværk på arbejdspladsen.
- Det var rart at være afsted sammen med kolleger. Jeg har fået et godt kendskab til andre dele af kommunen, og vi holder fortsat kontakten, fortæller hun.
I HK Sydjylland ser man meget positivt på, når virksomheder vælger at tilbyde deres medarbejdere et målrettet efteruddannelsesforløb.
- Den største tryghed i ansættelsen er, at man, som medarbejder, har de kompetencer, der efterspørges. Som fagforening er det vores fornemste opgave at give vores medlemmer mulighed for at tilegne sig nye færdigheder, hvorfor vi har etableret vores kompetencefondsmidler i overenskomsten. Der er derfor stor ros fra min side både til ledelsen ved Varde Kommune og til vores tillidsrepræsentanter, at de har etableret et lokalt uddannelsesforløb, siger formand for HK Kommunal Sydjylland, Lene Roed.
Ud af 87 potentielle deltagere valgte 24 administrative medarbejdere i Varde Kommune at tage imod tilbuddet om et kompetenceløft. Der var blandt andet medarbejdere fra hjemmeplejen, jobcentret, borgmestersekretariatet og den lokale musikskole.

6 gode grunde til at sige ja tak, hvis du bliver tilbudt at komme på efteruddannelse med en gruppe kolleger:

- Sammen kan I lettere gøre den nye viden konkret for jeres hverdag

- Du får nye vinkler på virksomheden, hvis kollegerne er fra forskellige afdelinger

- Cheferne vil typisk bakke op helt automatisk

- D får et netværk i virksomheden, som kan bruges efterfølgende

- Implementeringen af den nye viden bliver nemmere, fordi mange har lært det samme

- Det er hyggeligt at opleve sine kolleger i en anden sammenhæng

Efteruddannelse Job og uddannelse Karriere Kompetencer

Nominér din kollega