Ny uddannelse gør medarbejdere til rådgivere

09. september 2016  |  HK Kommunal  |

En ny uddannelse til brugere af KMD Opus blander digitale færdigheder med rollen som facilitator og projektkoordinator. Deltagerne lærer blandt andet at håndtere forandringer og blive stærke rådgivere.

Arbejdsopgaverne for administrative medarbejdere i kommunerne har ændret sig markant i løbet af de seneste par år, og der er større krav til, hvad eksempelvis en lønkonsulent eller en økonomimedarbejder skal kunne. Mange funktioner i it-systemerne er blevet automatiseret, og medarbejderne skal i dag kunne jonglere med betydelige datamængder, rådgive og fungere som konsulenter for deres kollegaer på tværs af kommunen.

Derfor har KMD og UCN act2learn, som er en del af University College Nordjylland på baggrund af en undersøgelse blandt 247 kommunale ledere, lanceret en ECTS-givende uddannelse, der skal løfte rådgivningskompetencerne hos de administrative medarbejdere. I HK er man glade for de nye muligheder til medlemmerne.

Nye kompetencer er centralt

- Vores medlemmers jobprofiler er under hastig udvikling. Uddannelsen blander de digitale færdigheder med det formelle løft, som er vigtigt. Kommunernes effektiviserings- og digitaliseringsagenda kræver ændrede kernekompetencer, og derfor er efteruddannelse af medarbejderne helt centralt både for kommunerne såvel for de enkelte medarbejdere. I sidste ende giver det pote for alle parter at have så dygtige og kvalificerede ansatte som muligt, fortæller Christian Nyholm, uddannelseskonsulent i HK kommunal.

Bliv en stærk rådgiver

Uddannelsen er rettet mod de mere end 40.000 kommunale medarbejdere, som hver dag benytter eller er i berøring med de administrative systemer fra KMD, der går under navnet KMD Opus. Uddannelsen tager udgangspunkt i rollen som rådgiver, facilitator og projektkoordinator omkring anvendelse af et Enterprise Resource Planning-system (ERP). Ud over det digitale spor lærer deltagerne blandt andet at håndtere forandringer og blive stærke rådgivere. Certificeringen styrker de administrative medarbejderes evne til at varetage tværgående opgaver i kommunen og hjælpe med få styrket den personlige gennemslagskraft og blive bedre til dialog med de forskellige interessenter i kommunen. Uddannelsen gennemføres sideløbende med det daglige arbejde og består af 6-7 undervisningsdage, cases i undervisningen, hjemmeopgaver, action learning- og en eksamensopgave. Uddannelsen er ECTS-givende.

Lige nu er to pilothold i gang med uddannelsen, og til efteråret åbnes der for bred tilmelding blandt kommunerne.

HR, økonomi, it og stab

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK