128 østjyder har fået job med HK Jobbørs

12. september 2016  |  Østjylland  |

På jagt efter et nyt job? Så er HK Jobbørs et rigtig godt sted at starte.

128 østjyder har fået job med HK Jobboers

Derya Topcu, jobkonsulent hos HK Østjylland

Telefonen ringer. Endnu et medlem af HK, vil lige fortælle, at jobsamtalen gik godt. Faktisk så godt, at det blev til en ansættelse.

- Det er nogle af de bedste telefonopringninger, man kan få, siger jobkonsulent hos HK Jobbørs i Østjylland, Derya Topcu.

HK Jobbørs har været en realitet siden foråret 2015. Det første år gik med at løbe projektet rigtig i gang og nu lønner det hårde arbejde sig. Medlem efter medlem kommer i arbejde takket være Jobbørsen.

- Virksomhederne begynder nu at vende tilbage til os for at få flere medarbejdere. De har ganske enkelt fået øje på os som en samarbejdspartner, når de har en ledig stilling. Og det kommer jo i høj grad HK’s medlemmer til gode, forklarer Derya Topcu.

HK Jobbørs fungerer ved, at HK’s medlemmer afleverer et CV og på den måde giver Jobbørsen besked om, at de er jobsøgende. Når virksomhederne så henvender sig til Jobbørsen, så kan konsulenterne matche parterne og dermed sikre den jobsøgende et arbejde og virksomheden den rette medarbejder.

- Vi står vel egentlig som et mellemled mellem virksomheder og medlemmer af HK. Vi samler alle de ledige stillinger, vi får ind i Jobbørsen og giver derfra besked til medlemmerne om, at der er en stilling de kan søge, siger Derya Topcu.

Ud med bureaukratiet

I 2015 lykkedes det HK Jobbørs i Østjylland at få 94 østjyder i arbejde. Men det tal er altså allerede overgået på de første otte måneder af 2016, hvor 128 er kommet i job.

- Jeg tror, at vi har så stor succes, fordi vi er et ubureaukratisk tilbud til både virksomheder og medlemmer. HK Jobbørs er frivilligt for alle, men de, der vil være med, bliver mødt med en oprigtig interesse i at matche jobsøger med arbejdsgiver. Det er gratis og vi gør alt det ’besværlige’ papirarbejde. Medlemmerne får oplysninger om virksomheden, og hvad det er for kompetencer, som arbejdsgiveren ønsker. Virksomhederne får til gengæld kun ansøgninger fra HK-medlemmer, der har de rette kompetencer og er motiverede for at søge. Det gør hele forskellen, siger Derya Topcu.

HK Jobbørs er for alle medlemmer af HK, uanset om de er ledige eller i arbejde.

- Vi er et ekstra tilbud til alle de andre steder, virksomhederne kan søge medarbejdere. Forskellen er bare, at vi kender vores medlemmer og derfor kan vi give arbejdsgiverne en større sikkerhed for, at ansøgerne til en stilling kan det, arbejdsgiveren efterspørger, siger Derya Topcu.

En del af arbejdet i HK Jobbørs handler også om at hjælpe medlemmerne af HK.

- Det kan eksempelvis være at læse en ansøgning eller CV igennem eller tale med medlemmet, inden samtalen. Vi hjælper det, der er behov for, siger Derya Topcu

Jobbørs