Forhandl dig til en lettere hverdag

12. september 2016  |  Chefgruppen  |

Vi forhandler med hinanden hver eneste dag, både formelt og uformelt. Chefgruppens temadag med Malene Rix giver dig viden om og redskaber til at forhandle, og det kan gøre dit liv som leder lettere.

Vi gør det ved kaffemaskinen, på gangen, i elevatoren, i kantinen og til møderne. Vi forhandler.

Hver eneste gang, en medarbejder, lederkollega eller chef kommer til dig og ’vil have noget’, foregår der en forhandling. Det er bare ikke altid, du er bevidst om, at den foregår og derfor heller ikke altid lige godt forberedt, påpeger Malene Rix, der har arbejdet som selvstændig forhandlingsrådgiver i over 15 år og har skrevet bogen ”Når kvinder forhandler. På arbejde og privat”.

Hun underviser på Chefgruppens temadag ”Forhandling som ledelsesredskab”, som finder sted den 16. november i Roskilde eller den 17. november i Århus.

- Her vil jeg give deltagerne konkrete redskaber til at tackle alle former for forhandlinger, både de formelle og de uformelle. Mit mål er, at alle skal lære at opdage og tackle de mange forhandlingssituationer, de indgår i, fordi det vil gøre livet lettere for dem som ledere.

Forhandler både op- og nedad

Malene Rix understreger, at ledere ikke kun forhandler med medarbejdere. De forhandler også med deres chefer og deres bagland.

- Det foregår hele tiden, både op- og nedad, og her er det hjælpsomt at have overblik over det landskab, man bevæger sig i. Fx når man sidder til møde og tager runde efter runde efter runde om den samme sag. Her foregår altid en forhandling, og er man bevidst om det, kan man også være med til at få lukket diskussionen og taget en beslutning, siger hun.

Ordet ’forhandling’ er ifølge Malene Rix en smule belastet – forbundet med noget meget formelt og ofte også med konflikt.

- Derfor kalder jeg ofte forhandling for en ’resultatorienteret dialog’, fordi forhandlinger for det meste handler om, at man ønsker at nå frem til et resultat. Her er det godt at kende de redskaber, man kan bruge, fordi der ikke altid af sig selv lander noget konsensus på bordet.

Hvad er til forhandling?

Først og fremmest skal man gøre op med sig selv, hvad som er til forhandling, og hvad som ikke er, understreger Malene Rix.

- Den typiske situation er, at der kommer en medarbejder og spørger om noget, man må sige nej til, fx om vedkommende kan få fri på onsdag. Her vil de fleste ledere nok vælge at argumentere for, hvorfor det ikke kan lade sig gøre – i stedet for at forhandle og sige: ”Nej, det kan du ikke få, men hvad kan vi ellers finde ud af for at gøre dig glad?” Det er den resultatorienterede dialog, siger Malene Rix og uddyber:

- I stedet for at bruge tid på at forklare og forsvare sin beslutning med en masse argumenter, skifter man retning og bruger energi på at finde ud af, hvad man kan gøre for at komme videre. Man erstatter en diskussion, hvor man prøver at overbevise den anden om sine synspunkter (”du kan nok forstå, at det ikke går at få fri på onsdag”) med en forhandling om, hvordan man sammen kan løse den udfordring, medarbejderen kommer med (”hvad er det bagvedliggende problem, og hvilke andre måder er der at løse det på?”). Argumenter gør sjældent modparten glad, men at blive lyttet til og taget med på råd gør – også selvom man ikke får det, lige præcis som man vil have det. God forhandling er at lave aftaler, som begge parter er så glade som muligt for.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK