8 tips til at tackle forandringer på jobbet

12. september 2016

Forandringer på arbejdspladsen er et grundvilkår på de fleste arbejdspladser. Det kan skabe utryghed og usikkerhed. Du får 8 tips til, hvordan du kan være med til at tackle og håndtere forandringer positivt og konstruktivt.

1: Opsøg information

Som medarbejder er man optaget af, hvad forandringen betyder for en selv. Det er en god ide at søge information hos ledelsen og stille spørgsmål, f.eks.: Hvad betyder forandringen for mig? Hvad kræver forandringen af mig?, Skal jeg arbejde sammen med andre kolleger, end dem jeg plejer at arbejde sammen med?, Har jeg brug for andre kvalifikationer, end dem jeg allerede har?, Hvilke muligheder har jeg for at påvirke processen?

2: Hold møder

I kan holde møder i jeres team/afdeling sammen med jeres leder, hvor I kan fortælle om jeres følelser, bekymringer og forbehold over for forandringerne. Men husk, at det er vigtigt, at møderne ikke udvikler sig til negative diskussioner. Møderne kan i stedet bruges til at diskutere, hvordan I kan få det bedste ud af forandringerne i fremtiden.

3: Individuelle møder

Hvis du føler, at du ikke har mulighed for eller tør stille spørgsmål i en stor forsamling på personalemøder eller andet, kan du opfordre til, at din leder åbner op for individuelle møder. Her kan I også tale mere specifikt om dine forventninger til forandringen og din rolle i virksomheden fremover.

4: Søg indflydelse

Som medarbejder kan du bidrage aktivt til en forandring ved at stille spørgsmål, give udtryk for bekymringer, komme med forslag og alternative løsninger. Når du søger indflydelse i forandringsprocessen, kan du påvirke processen og din egen fremtidige rolle i organisationen.

5: Støt hinanden

Gensidig tillid bidrager til jobtilfredshed og engagement i forandringerne. Derfor kan en kultur, hvor I hjælper og støtter hinanden, være med til at opbygge tillid og gavne arbejdsklimaet i forandringsprocesser.

6: Udviklingsområder

Forandringer kan medføre nye jobfunktioner. Overvej derfor, hvilken træning og efteruddannelse der er brug for for at opfylde kravene i de nye jobfunktioner. Når du har ledelsens information om, hvilke kompetencer virksomheden har behov for i fremtiden, kan du byde ind med, hvilke kvalifikationer og evner du gerne vil udvikle. På den måde får du indflydelse på, hvilken retning karrieren skal gå.

7: Overgangsritualer

Et overgangsritual markerer overgangen fra et stadium til et andet og kan bruges til at fejre gode resultater og sætte nye mål. Et overgangsritual kan f.eks. være en middag for hele jeres afdeling eller gruppe.

8: Sociale aktiviteter

Hvis I er en ny sammensat gruppe, kan sociale aktiviteter være med til at sikre, at alle i gruppen føler sig som en del af helheden.

Læs meget mere om Forandringer på jobbet her.