HK.dk logo

Det er vigtigt at være tilgængelig

12. september 2016  |  Chefgruppen  |  HK Kommunal  |  DL  | 

Karin Jensen har været virtuel leder for 18 lægesekretærer på to sygehuse og lærte i den sammenhæng både at være tydelig og tilgængelig for medarbejderne.

Karin Jensen er tidligere ledende lægesekretær i Region Nordjylland for 18 medarbejdere fordelt på sygehusene i Frederikshavn og Hjørring. Hun har deltaget i COWI-projektet om virtuel ledelse, blandt andet i en spørgeskemaundersøgelse før og efter en periode på seks måneder med coaching, som skulle skærpe hendes fokus på og kompetencer i at lede på afstand.

- Min erfaring med virtuel ledelse er, at det er vigtigt både at være tilgængelig på mail og telefon og svare hurtigt på henvendelser fra medarbejderne. Det forventer de. Men også, at det er vigtigt at komme rundt på afdelingerne og tale med dem. Jeg holdt personalemøder mindst en gang om måneden og indførte ’book en leder’ – en mulighed, som betød, at medarbejderne kunne booke mig til at komme ud til dem. Her kunne de bruge mig til det, de ønskede. For mig betød det, at jeg lærte deres arbejdsopgaver bedre at kende og fik en fornemmelse af, hvad der rørte sig i de enkelte grupper, fx konflikter. Det er vanskeligt at vide noget om på afstand, fortæller Karin Jensen.

Blev tydeligere som leder

Som virtuel leder blev hun evalueret før og efter coachingperioden af medarbejderne, og selvom forskydningerne i resultaterne generelt var ganske små, blev hun målt mere positivt på flere parametre efter coachingperioden, blandt andet ’tilgængelighed’.

- Det tror jeg hænger sammen med, at jeg blev tydeligere som leder og var en rollemodel for medarbejderne, siger Karin Jensen.

En anden udfordring var, at kulturen på de to sygehuse var meget forskellig.

- Det ene sted var kulturen: ”Hvad vi ikke når i dag, når vi nok i morgen”. Mens de det andet andet sted arbejdede efter holdningen: ”Når arbejdet er der, så rykker vi”. Det betød, at jeg skulle tackle de to medarbejdergrupper forskelligt, fx da vi skulle implementeres nye servicemål. Det ene hold kunne selv – jeg behøvede ikke at lede dem ret meget i processen, mens jeg var nødt til at være tydeligere som leder det andet sted, siger Karin Jensen og sammenfatter erfaringerne fra COWi-projektet således:

- Som leder på distancen var det vigtigt for mig, at alle kom til at arbejde så selvstændig som muligt, men det er en lang proces. Karin Jensen arbejder ikke længere som ledende lægesekretær pga. omstruktureringer i Region Nordjylland.

Fakta om COWI-projektet ”Virtuel ledelse, arbejdsmiljø og social kapital”

Projektet har løbet fra 2013-2016 i et samarbejde mellem mellem SDU, CBS og Cowi. Fire virksomheder har deltaget: Dong, Hewlett Packard, Region Nordjylland og COWI.

Formålet har været:

  • At afdække hvordan medarbejdere og lederes arbejdssituation påvirkes af, at de ikke har fysisk kontakt med hinanden i det daglige, herunder især psykisk arbejdsmiljø, social kapital.
  • At undersøge og afprøve muligheder for at opnå forbedring af arbejdssituationen gennem arbejdspladsinterventioner
  • At udvikle en guide til ledere og andre interesserede med anvisninger til at forstå og gennemføre virtuel ledelse.

I projektet er der gennemført en før- og efterundersøgelse med et spørgeskema i fire virksomheder med alt 397 besvarelser. Der er gennemført før og efter-interview med i alt 60 ledere og medarbejdere samt et Interventionsforløb på seks-otte måneder med sparring til i alt 24 ledere.

Kilde: Cowi


Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk