De to store statslige biblioteker fusionerer

13. september 2016  |  HK Stat  |

Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket skal fra 1. januar samles i én organisation med navnet Nationalbiblioteket. Det fusionerede bibliotek vil fortsat have fysiske afdelinger i både København og Aarhus. Der er foreløbig ikke udsigt til fyringer.

Medarbejderne på Det Kongelige Bibliotek i København og Statsbiblioteket i Aarhus fik 12. september per mail besked om beslutningen om at skabe ét samlet nationalbibliotek.

Tillidsrepræsentant på Statsbiblioteket i Aarhus Hans Hebsgaard Andersen fortæller, at nyheden kom som en bombe, men at kollegerne tager det nogenlunde roligt. Han hæfter sig ved, at det ene bibliotek ikke skal opsluges af det andet, men at det er en fusion af to ligeværdige organisationer, som allerede samarbejder om fx pligtaflevering. Det Kongelige Bibliotek tager sig af de trykte medier, herunder bøger, mens Statsbiblioteket tager sig af aviser, CD’er og AV-materiale. De to biblioteker samarbejder også om at høste internettet. Udsigten til fusion rejser imidlertid et hav af spørgsmål, fortæller Hans Hebsgaard Andersen.

- Hvad betyder det for hver enkelt medarbejder og hver enkelt sektion? Hvordan deler vi opgaverne imellem os?

Tænker I også: Vil nogle medarbejdere skulle flytte arbejdssted?

- Så langt er vi ikke nået endnu, det er så nyt. Ikke i første omgang, men det kan vel ikke udelukkes på længere sigt. Men der kan være andre løsningsmuligheder. Vi er begge steder trængt på økonomien. I den ideelle verden løser vi problemerne i en kombination af naturlig afgang – vi har en del ældre medarbejdere – og rettidig omhu i den langsigtede planlægning. Fusionen giver både udfordringer og muligheder – fx for stærkere samarbejde mellem tillidsrepræsentanter.

Ikke fyringer eller udflytning

Medarbejderne har fået at vide, at der ikke er udsigt til fyringsrunder på grund af fusionen, i hvert fald ikke i første omgang. Men der er ikke afsat ekstra midler til at udføre fusionen, selvom der er væsentlige forskelle i de to bibliotekers organisationsstruktur og it-systemer. Det bekymrer Hans Hebsgaard Andersen, der dog er overvejende fortrøstningsfuld.

- Nogle kan synes, det er ærgerligt, at vi mister vores navne og skal hedde Nationalbiblioteket, men det vigtigste er, at det ikke er en udflytning. Vi har fået at vide, at der er tale om en fusion mellem to ligeværdige parter, og selve implementeringen skal foretages af de to biblioteker i fællesskab. Nu må vi få det bedst mulige ud af det. Jeg håber og forventer, at medarbejderne kommer til at deltage i og bidrage til denne kæmpeproces over tid.

Stærkere samarbejde i udsigt

På Det Kongelige Bibliotek tager kollegerne – så vidt tillidsrepræsentant Niels Sørensen fornemmer – det også roligt:

- De  forventer, at de kan beholde deres arbejde, hvor de er – indtil videre. Vi har kun fået en notits på intranettet, men vi forventer et stormøde på torsdag.

Selv tænker Niels Sørensen konstruktivt om fusionen, som ikke kommer bag på ham.

- Det er jo ikke en ny tanke at fusionere de to biblioteker. Vi har i det sidste års tid arbejdet med andre mindre fusioner, og vores direktør har netop opsagt sin stilling pr. 1. februar 2017. Så selvom det var lidt af et chok, var det nok ventet, at der kunne ske et eller andet. Hvis man skal tænke positivt, må man jo tænke på øget samarbejde og spændende opgaver – også for de to samarbejdsudvalg, hvor ét og andet får mulighed for at blive vendt.

Minister: Bedre bibliotek til borgerne

Om baggrunden for fusionen udtaler kulturminister Bertel Haarder i en pressemeddelelse:

- Statsbiblioteket og Det Kongelige Bibliotek har gennem mange år haft et tæt samarbejde – som forsknings- og universitetsbiblioteker og ikke mindst som Danmarks to nationalbiblioteker. Nu tager vi skridtet videre og samler kræfterne i det nye Nationalbibliotek. For mig er det vigtigt, at den fysiske biblioteksbetjening i Aarhus og København fortsætter efter sammenlægningen – og at brugerne i fremtiden vil få én digital indgang. Målet er, at det vil give danskerne et bedre bibliotek for pengene

Læs Kulturministeriets pressemeddelelse om fusionen

Fakta

På Det Kongelige Bibliotek er der 74 fastansatte på HK-overenskomst, heraf 60 medlemmer af HK. På Statsbiblioteket er der 60 på HK-overenskomst, heraf 56 medlemmer af HK.

Statsbibliotekets direktør Svend Larsen skal stå i spidsen for fusionen og være direktør for Nationalbiblioteket.

Politik HK-medlemmer