Bill Pharsen fejret

14. september 2016  |  MidtVest  |

Efter mange år som fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Skive Kommune er Bill Pharsen gået på efterløn.

I anledning af Bill Pharsens tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet blev der holdt en reception, hvor én af de mange fremmødte var Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest.
- Så er det nu, det skal være. Du har selv truffet beslutningen om, at det er tid. Forude venter din tredje alder. For mig er det tid til at sige: Tak, tillidsmand! Og du er en tillidsmand af sjældent format, sagde hun blandt andet i sin tale til Bill Pharsen og fortsatte:
- Siden 7. marts 1985 har du, Bill, i periode efter periode været genvalgt som tillidsrepræsentant, og næsten lige så længe har du været fællestillidsrepræsentant for næsten 300 HK’ere i Skive Kommune. Og du har i din tid forhandlet med hele seks forskellige borgmestre og fem kommunaldirektører. Det er ikke så lidt.
- Det er helt unikt at været HK-tillidsmand gennem mere end 30 år. Imponerende. Med god blanding af stædighed, stor ildhu, dygtighed, en vis opdragelse af dine omgivelser og en sjæl, der brænder for fagbevægelsen, har du udført det faglige arbejde til kollegernes bedste. Det er jeg sikker på, der er mange, som er dig taknemmelige for. Det er vi også i HK. Jeg vil gerne sig dig en stor tak for dit lange hverv som tillidsrepræsentant og fællestillidsrepræsentant i Skive Kommune.

Med til at føde idé om fagforeningshus

Bill Pharsen med hat og læsende i avis

HK-Klubben bad ved receptionen Bill Pharsen om at tage en ”ny kasket” på og holde tale for sig selv. Talen havde klub-medlemmerne klistret ind i avisen - vældig morsomt - det, syntes Bill, også.

- Dit engagement i fagligt arbejde rækker også ud over din arbejdsplads. I LO Skive-egnen er du et kendt ansigt på posten som næstformand. Her har du blandt andet været med til at føde idéen om Skives fine, nye fagforeningshus, som blev taget i brug i 2011, kunne Marianne Køpke fortælle.
- Du har også haft betydelige poster indenfor HK. Jeg tror, det må være 23 år i afdelingsbestyrelsen. Du har været formand for først HK Skive-Nykøbing og dernæst HK Viborg-Skive-Nykøbing. Du har også været medlem af HK’s hovedbestyrelse i den periode, hvor man diskuterede byggeriet af HK’s nuværende forbundshus i København. Og det projekt var du bestemt ikke fortaler for. Debatten gik ikke stille for sig. Du gik imod flertallet – og det gav dig måske ikke mange venner internt i HK, men du stod fast på din holdning.
- Det gjorde du også, at der blev lagt op til fusionen mellem din HK-afdeling i Viborg-Skive-Nykøbing og naboafdelingen HK MidtVest i 2008, og der skulle vælges formand. – Det skal til urafstemning blandt alle medlemmer, mente du. Og sådan blev det. Det var og er din politiske indstilling, at det direkte demokrati skal tale. Din kongstanke. Du vandt ikke afstemningen om formandsposten. Men du fortsatte loyalt som næstformand i det fusionerede HK MidtVest frem til april 2010.
- Du har også valgt at stille op som formand for HK Kommunal MidtVest et par gange, og specielt ved afstemningen her i Skive kunne vi se den store opbakning, du nyder, med et meget tæt afstemningsresultat.
- Også i sammenhæng med bestyrelsesarbejdet skal du have en stor tak. Det har altid været spændende og en gang imellem lidt provokerende – på den gode måde. Det vil jeg komme til at savne, sagde Marianne Køpke, inden receptionen gik videre.

Bill Pharsen i mængden af mennesker ved receptionen

Der var mødt mange gæster frem for at fejre Bill Pharsen.

Tillidsrepræsentant HK-medlemmer Efterløn

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK