Frikortsagen fortsætter nu for pensionisterne

14. september 2016  |  Trafik og Jernbane  |

Med udgangen af august har tidligere ansatte der er pensioneret fra Banedanmark måttet aflevere deres frikort til DSB til trods for, at de helt efter reglerne har optjent retten til fribefordringen. Vi ved fra mange personlige henvendelser, at det har været en sorgens og vredens dag. En dag hvor Banedanmark og DSB svigtede tidligere medarbejdere, der aldrig har svigtet dem.

Samarbejde om retssagen

HK Trafik & Jernbane har i samarbejde med Dansk Jernbaneforbund, gennem vores advokater lagt sidste hånd på de stævninger, der nu udtages mod Banedanmark pga. inddragelse af fribefordringen. Det er aftalt, at de to organisationer anlægger hvert deres søgsmål for egne medlemmer, men anmoder om samtidig retslig behandling. Samtidig koordinerer vi forløbet undervejs. Endvidere er en række øvrige faglige organisationer tilbudt samarbejde om sagen.

- Desværre har retssagen ikke opsættende virkning hvilket betyder, at den enkelte pensionist er nødsaget til at aflevere frikortet på den anviste måde. Vi har desværre måttet konstatere, at Banedanmark og DSB tilsyneladende ikke har kunnet enes om en løsning for pensionisterne, udtaler Dennis Alex Jørgensen, formand, HK Trafik & Jernbane.

Søgsmålet for pensionister rejses nu mod Banedanmark

- Tidspunktet for stævningen sker ud fra domstolspraksis nemlig, at den indgives på det tidspunkt hvor ”ugerningen eksekveres” – ikke hvornår den varsles. Årsagen er den, at virksomhederne i teorien kunne komme på ”bedre tanker” lige frem til tidspunktet for inddragelsen. Men inddragelsen er blevet fastholdt, og derfor indgives der nu stævning mod Banedanmark for alle de af vores pensionister som har ret til frikortet i henhold til reglerne.

- Vores primære mål med retssagen bliver, at pensionisterne får rettens ord for, at de har ret til frikortet og kan få det udleveret igen. Og kun i anden omgang, at der udbetales en kompensation for det mistede frikort.

Sagerne vil blive søgt gennemført således, at vi udtager en række repræsentative individuelle søgsmål, hvis udfald efterfølgende umiddelbart kan overføres på alle pensionister, der har mistet fribefordringen. Af hensyn til sagens forløb er det nødvendigt at holde kortene tæt til kroppen – men vi vil så snart der er nyt fortsætte informationen, fortsætter formanden.

Hvor lang tid går der, før vi har en afgørelse

- Vi bliver ofte stillet dette spørgsmål og må desværre svare, at ekspeditionstiden ved Landsretten ifølge det oplyste er op til 1½ - 2 år. Vi må samtidig konstatere, at i det første søgsmål, vi har anlagt i februar 2016 for de nuværende ansatte i Banedanmark, foregår der stadig en indledende skriftudveksling mellem vores advokat og Kammeradvokaten.  Men vi presser på med de midler vi har, for at få en hurtig og retfærdig afgørelse, slutter formanden.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK