TR-møde: Fremtidens uddannelse skal være mere brugervenlig

14. september 2016  |  Landsklubben Dansk Supermarked  |

Uddannelse, mangel på tid og de kommende overenskomstforhandlinger. Det var de tre store temaer, da tillidsrepræsentanterne i Dansk Supermarked mødtes i Vejle i starten af september.

ll

Bestyrelsesformand i LDS Lasse Lippert Laursen holder oplæg om næste års overenskomstforhandlinger. Foto: Søren Hallum-Andersen

De fleste er enige om, at uddannelse er vigtig, men alligevel er det svært at få sat ordentlig fokus på. Derfor havde tillidsrepræsentanterne i Dansk Supermarked netop uddannelse på programmet, da de i starten af september mødtes for bl.a. også at diskutere de kommende overenskomstforhandlinger

Uddannelse på telefoner og tablets

Er tiden løbet fra at uddanne sig stillesiddende og stirrende ind i en PC-skærm? Det spørgsmål bragte uddannelseschef Christian Flø på banen, da han fortalte om Dansk Supermarkeds visioner om fremtidens uddannelse. Her bliver der bl.a. kigget på, om der skal være bedre tilgængelighed til at bruge andre medier som fx telefoner og tablets, ligesom der også bliver set nærmere på, hvordan man generelt vil gøre adgangen mere brugervenlig via e-learning.

Er du interesseret i at vide mere, kan du læse temaet om efteruddannelse her: Bliv en attraktiv medarbejder – også i fremtiden.

Også HK Handels uddannelsesambassadør Britta Appel lagde vejen forbi til en snak om, hvad man som medlem har af muligheder inden for selvvalgt uddannelse. Mange medlemmer har svært ved at få overblik over, hvad mulighederne er, så Britta gav bl.a. redskaber til, hvordan man bedst søger på nettet.

Mere tid til TR-arbejde – men hvordan?

Det kan være rigtig svært at få tid i hverdagen til også at varetage sine opgaver som tillidsrepræsentant, og selv om intentionerne er der, oplever mange, at praksis er noget helt andet især for nye tillidsrepræsentanter.

Overenskomstforhandlinger 2017

Et vigtigt punkt på dagsordenen var også de kommende overenskomstforhandlinger, som der vil blive sat stort fokus på i løbet af efteråret. I øjeblikket er kravsindsamlingen i gang, og det blev også diskuteret til mødet, hvilke krav Landsklubben Dansk Supermarked forestiller sig at gå videre med.

- Vi er notorisk for få ansatte generelt, så når man som tillidsrepræsentant endelig får tid til opgaverne, går den tid fra noget andet, og det berører i sidste ende så også kollegerne, siger formand for Landsklubben Dansk Supermarked Lasse Lippert Laursen, som sammen med tillidsrepræsentanterne arbejdede sig ind på, hvordan man kunne finde den nødvendige tid.

- Vi snakkede bl.a. om, hvordan man kunne imødegå ledelsen, ved f.eks. at spørge: ”Jeg vil gerne bruge 2 timer i løbet af ugen. Hvornår kan jeg evt. tage dem?” Det vil de fleste godt kunne finde, og de fleste ledere vil også sige ja til en venlig forespørgsel, siger han.

Hvis du vil vide mere om kravsindsamlingen, kan du læse meget mere her: Hvad vil du helst have forbedret i dit arbejdsliv

lasseLL

Knap 50 tillidsrepræsentanter mødtes i Vejle i starten af september for at diskutere bl.a. uddannelse og OK17. Foto: Søren Hallum-Andersen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK