Lagde bedøvelse efter oplæring i frokostpausen

15. september 2016  |  HK Privat  |

Tandklinikassistenter oplever usikkerhed omkring hvilke af tandlægens opgaver, som de skal sige ja eller nej til at udføre. Det kan gå ud over patienterne.

Tandklinikassistenter

Når du sætter dig i tandlægestolen for at få boret i bisserne, lavet tandrens eller plastikfyldninger, så er det ikke nødvendigvis tandlægen, som gør det. Det kan også være en tandklinikassistent, som HK/Privat organiserer.

Det er helt efter reglerne. I princippet kan en tandlæge uddelegere alle opgaver til en tandklinikassistent. Tandlægen skal dog sørge for, at der er givet udførlig instruktion, skriftlig vejledning og supervision – og tandlægen har stadig det overordnet ansvar for behandlingen, selv om en anden udfører den.

Det er dog ikke altid, at det foregår helt efter reglerne.

Kursus i bedøvelse i frokostpausen

To tandklinikassistenter, som af hensyn til deres job ønsker at være anonyme, fortæller i HK/Privatbladet om ubehagelige oplevelser i forhold til uddelegerede opgaver, som de ikke var uddannet til.

Den ene er blevet oplært i at lægge bedøvelse én gang henover en frokostpause. Og assistenten har lavet tandrensninger og sat kroner på med kun sparsom instruktion.

- Jeg fik ikke supervision på noget tidspunkt. Og selv om jeg prøvede at indføre et system, hvor patienterne skulle spørges, om de ville behandles af mig, blev det ikke gennemført (selv om det ifølge loven skal ske, red.). Så patienterne anede ikke, at de blev behandlet af en, der slet ikke var uddannet, lyder det fra den ene tandklinikassistent, som savner klare retningslinjer for, hvad hun kan sige nej til.

Klarere retningslinjer på vej

Ifølge HK/Privats arbejdsmiljøkonsulent June Halvorsen har tandklinikassistenterne altid ret til at sige nej, hvis de ikke føler sig trygge ved de opgaver, som de bliver bedt om at udføre.

Ikke desto mindre er begge tandklinikassistenter glade for, at der er klarere retningslinjer på vej.

Styrelsen for Patientsikkerhed har netop nedsat en gruppe, som skal kigge på en præcisering af bekendtgørelsen om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp. De nye retningslinjer forventes klar i 2017.

Hos Tandlægeforeningen fraråder man dog allerede på det kraftigste, at klinikassistenter borer, skærer, bedøver, lægger fyldninger eller afleverer kroner, proteser og broer.

Læs hele historien her på Branchesektion Sundhed & Velværes hjemmeside