Ledere har også brug for ledelse

15. september 2016  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |

Det skorter ikke på ledernes forventningerne til deres egen chef. I hvert fald ikke hvis man spørger lederne. Men forventningerne går også den anden vej, viser ny undersøgelse fra Væksthus for ledelse.

- Ledere skal selv kunne tåle en hårdere ledelse. Når man leder medarbejdere, skal man nok have et større empatisk gen. Men mellem ledere er der sjældent tid til at pakke ting ind.

Sådan siger en af cheferne i en ny publikation fra Væksthus for Ledelse. Formålet med pjecen ”Kære chef! Kære ledere!” er at beskrive god ledelse af ledere, herunder hvad ledere forventer af deres chefer og vice versa.

- Man skal passe på med at tro, at bare fordi man er leder, så har man ikke brug for ledelse. Ledere har også behov for at blive ledt godt. Lederne forventer, at der er et ledelsesrum og tillid fra deres chefer. Men det kræver, at lederne respekterer de rammer, der er sat for deres ledelse og forvalter friheden ansvarligt og med blik for organisationens strategiske retning, udtaler Solvejg Schultz Jakobsen, sekretariatschef i KL og formand for Væksthus for Ledelse.

Lettere at lede ledere

Cheferne giver i undersøgelsen udtryk for, at det som regel er lettere at lede ledere end at lede medarbejdere, fordi de typisk har en større forståelse af den politiske dagsorden, den strategiske retning og behovet for nytænkning. De ved, hvornår noget ikke er til diskussion og påtager sig gerne et større medansvar for at føre politiske beslutninger ud i livet.

Chefer og ledere har en grundlæggende fælles forståelse af og sprog for ledelse. Dermed er det ofte også lettere for dem at komme på bølgelængde.

- Lederne har brug for, at deres chef er tilgængelig for sparring, feedback og rådgivning. Og at chefen har en kort reaktionstid. For at det skal lykkes, kræver det, at lederne er gode til at sortere i, hvad de beder om hjælp til, hurtigt kommer til sagens kerne og også bruger lederkollegerne til sparring. Ellers risikerer de at drukne deres chef, fortæller Bodil Otto, formand for HK Kommunal og næstformand i Væksthus for Ledelse.

Se hele publikationen her.

Ledelse

coaching for erfarne og nye ledere