V-politiker: Ja, okay, det er da en god pointe

19. september 2016  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Foto: Scanpix

Der er nærmest ingen grænser for, hvad der kan spares på administrationen – i hvert fald ikke ifølge mange politikere, som ikke ser ud til at ane, hvad der reelt gemmer sig af personale på konto 6 eller hvilke faldgruber, der er ved ukritisk at sammenligne kommuners administrative udgifter

Da debatten om omprioriteringsbidraget rasede, valgte Venstres Jacob Jensen, at gå på Folketingets talerstol.

I sin ordførertale sagde han blandt andet, at ”… hvis man sammenlignede udgifterne til administration i Københavns Kommune per indbygger med det man eksempelvis bruger i Aarhus Kommune, vil man kunne hente 500 millioner kroner i besparelser – og så dårligt er Aarhus Kommune vel næppe administreret”.

I HK Kommunals og mange kommuners optik hersker der blandt politikere en mangel på kendskab til, hvad konto 6 – altså administrationskontoen – reelt indeholder af medarbejdere og opgaver.

Denne mangel på indsigt betyder, at mange politikere og meningsdannere strør om sig med bud på de mange millioner, der kan spares på ”administrationen”.

Får vi nok for pengene?

Kommunalbladets vagthund har konfronteret en af dem, nemlig Jacob Jensen, finansordfører for Venstre, med hans udtalelser, og hvordan fakta forholder sig til dem.

Hvorfor er administrationsudgifter så godt for jer politikere at slå ned på ved f.eks. at sammenligne kommuner?

- Vi har jo en af de største offentlige sektorer i verden, og derfor er det interessant at spørge, om vi får nok for pengene. Og her kan det være illustrativt at sammenligne, hvad kommunerne bruger på administration, altså så at sige at drive kommunen.

Men ofte står sådanne sammenligninger meget alene, og det kommer bare til at fremstå, som om der kan spares 20 milliarder hvis alle bare gjorde som x-kommune?

- Ja, det er desværre helt rigtigt, for der kommer sjældent mange nuancer med, for det er klart, at alle kan ikke bare gøre som x-kommune. Der kan være gode forklaringer. Min pointe er bare, at vi skal vurdere, om pengene bliver brugt godt nok.

Men når man siger konto 6, altså administrationskontoen i kommuner, er der i din optik så tale om kolde eller varme hænder?

- Mange vil jo nok tænke, at det er kolde hænder, men det er jo også nødvendigt, at de varme hænder får udbetalt løn til tiden, for at de kan fungere.

Hvor konteres byggesagsbehandleren?

Så lad mig spørge dig: På hvilken konto tror du, byggesagsbehandleren, borgerservicemedarbejdere og sygedagpenge-sagsbehandleren bliver konteret?

- Jeg tror, det er et definitionsspørgsmål, og at der vil være forskel fra kommune til kommune.

Men rent faktisk hører de ifølge de nye retningslinjer for kontoplan fra KL og Indenrigsministeriet til på konto 6, altså administrationskontoen, selv om de har tæt borgerkontakt?

- Ja, okay, det er en da en rigtig god pointe.

Dertil kommer, at direkte sammenligninger jo ikke fortæller om kvaliteten eller forskellige serviceniveauer?

- Det kan være svært at få de nuancer med, men jeg mener nu godt, at man kan se på, hvad man fx får for 100 kroners udgift per barn, per indbygger eller per ansat?

Alle hænder skal tælles med

Dit eget parti elsker jo udliciteringer, men da de udliciterede personer ikke tæller med som ansatte i kommunen, men det gør udgiften til opgaven stadigvæk, vil kommuner med høj udliciteringsgrad fremstå som relativt dyre og ineffektive?

- Det er klart, at man skal se på de samlede udgifter og tage højde for sådanne nuancer.

Men vi ser bare ofte historier i aviserne om, at f.eks. antallet af varme plejehænder falder, mens de kolde administrative hænder bliver flere, og det er fordi man ikke tæller de udliciterede plejehænder med, idet de ikke står som ansatte i kommunen?

- Jamen, det giver slet ikke mening, der må vi simpelthen hjælpe hinanden med, at alle hænder tælles med. Ellers kan vi da slet ikke sammenligne.

Så Jacob Jensen, frem over vil du sikre, at dine tal har alle nuancer med, når du sammenligner kommunale udgifter, særligt administrationsudgifter?

- Ja, jeg skal prøve, og i øvrigt prøver jeg heller ikke at tale om kolde og varme hænder.

Og vi er enige om, at konto 6 faktisk også indeholder rigtig mange ansatte, som har direkte borgerkontakt?

- Ja, det er som sagt en rigtig god pointe at få præsenteret.

Faldgruber og viden om konto 6

En sammenligning på ren udgift forholder sig ikke til, om der er forskelle i servicemål og kvalitet.

Socioøkonomiske faktorer som arbejdsløshed, sociale problemer og befolkningssammensætning kan forklare cirka halvdelen af forskellene i administrationsudgifter, viser analyse fra Kora.

Kommuner, der har fjernet byggesagsgebyrer, vil få relativt flere udgifter på konto 6.

Jo flere akademikere en kommune har i forhold til HK’ere, desto højere vil administrationsudgiften være, idet en AC’er i gennemsnit betyder 120.000 kroner ekstra i lønudgift.

Kommuner, der udliciterer opgaver vil fremstå dyrere at administrere per ansat, fordi personalet ikke tæller med, men det gør udgiften til opgaven stadigvæk.

Der er stadig forskel i konteringspraksis mellem kommuner, f.eks. om it-udgifter er på de enkelte driftskonti eller på konto 6.

Al myndighedsudøvelse konteres på konto 6. Ud over borgerservice vil bygge- og sygedagpengesagsbehandlere samt andre, der træffer myndighedsafgørelser, dermed være på konto 6

Kilde: Caspar Holm Andersen, økonom HK Kommunal