Kernevelfærd – ønskes der et A- og B-hold?

20. september 2016  |  Sjælland

Der er for mange kolde hænder i Holbæk, mener politikerne, og nu vil de spare. Gå en runde, tal med HK’erne – se, hvad de laver, opfordrer HK Kommunal Sjælland.

2 adskilte tandhjul, som symboliserer a- og b-holdet

Antallet af kolde hænder er steget i Holbæk Kommune, og nu vil politikerne skære ned på dem. Det kunne man læse i Nordvestnyt i lørdags.

Det er tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), der påviser store stigninger af de såkaldte kolde hænder i kommunen. Og nu skal de slankes. Socialdemokraterne citeres for, at der sagtens kan spares 45 mio. uden at blinke med øjnene. LA vil have en redegørelse for, hvad der laves, som ikke er lovpligtigt, og K mener, at der kun skal være 5 chefer i kommunen.

Udsigten til nedskæringer i Holbæk falder ikke i god jord hos HK Kommunal Sjælland, og formand Michael Rosenberg har nedfældet sin reaktion i et indlæg til lokalaviserne:

- Ved de valgte politikere i kommunen egentlig, hvad der sker blandt de ansatte? – Og hvem har indtil nu truffet de beslutninger om struktur og økonomi? Det er vist de selvsamme politikere. Og er tallene renset for ekstraordinære ansatte og ansatte på særlige vilkår, spørger Michael og fortsætter:

- Jeg er med på, at det er valgår, men politikerne i Holbæk udtrykker sig, som om der er A- og B-ansatte. For det foresvæver, at det er vigtigere med stemmer, nøgletal, benchmarking og at sætte mindesmærker. Kernevelfærden må ikke beskæres, men sagtens de kolde hænder. Disse udtalelser er med til at skade arbejdsmiljøet, som i forvejen har svære vilkår efter jeres mangeårige beslutninger.

- Tag ansvar! Alle taler om kernevelfærd og at spare på unødig administration, men tænk lige på, hvem det er, man først møder. I Borgerservice tager en HK’er imod. I jobcentret tager en HK’er imod. Børnesagsbehandlere er HK’ere. Lønudbetalinger i HR laves af en HK’er, og det er også HK’eren, der er med til at sikre, at IT virker. Det ser jeg i høj grad som kernevelfærd og ikke som dyr, grå, kedelig og unødig administration. HK’eren er endda med til servicere det politiske niveau.

Han sender desuden denne opfordring til politikerne om at tage på rundtur blandt de ansatte. Så de med egne øjne kan se, hvad det er, kommunens HK'ere laver:

- Kære politiker i Holbæk: Hvornår har du sidst gået en runde hos de såkaldte kolde hænder? Og talt med en HK’er! Man skal nemlig huske på, at HK’erne i kommunerne og regionen i 85 % af tilfældene har direkte borgerkontakt. Store, blåøjede og kraftige besparelser på disse områder er altså ikke uden konsekvenser og vil kunne mærkes på servicen og kvaliteten for borgeren og patienten. Jeg savner, at politikerne tager ansvar for deres beslutninger, melder serviceforringelser ud til borgerne og ikke går i flyverskjul og lader det være op til de færre ansatte med dårligere arbejdsmiljø.

HK Kommunal Sjælland mener, at der også bør lægges vægt på kvalitet, arbejdsglæde, trivsel og uddannelse af medarbejdere, når der træffes beslutninger i byråd og regionsråd. Og det gælder også i Holbæk Kommune.  Samtidig ønsker HK Kommunal Sjælland at værne om kernevelfærden og prise det højt, forstået på den måde, at det er til glæde og gavn for alle.

- Jeg vil sammen med mine lokale tillidsvalgte til enhver tid indgå i konstruktive dialoger og samarbejder omkring forandring og udvikling af Holbæk Kommune, så der kan blive lagt langsigtede planer for udviklingen, herunder kvalitet af opgaven til glæde for dem, vi er sat i verden for at have fokus på – nemlig borgerne. Og stop med at fremelske et A- og B-hold blandt de ansatte, for det er ødelæggende for arbejdsmiljøet, fastslår Michael Rosenberg.

Kommunal Arbejdsmiljø Politik