ComputerCity lukker ni butikker

21. september 2016  |  HK Handel  |

96 ud af i alt 126 medarbejdere afskediges, når ComputerCity lukker ni af sine varehuse i Danmark. Kun varehuset i Glostrup fortsætter.

HK Handel har forhandlet vilkår for opsigelserne i ComputerCity, som dermed bliver den seneste elektronikbutik, der må bukke under på et stærkt presset dansk marked.

- Det er altid sørgeligt at forhandle fratrædelsesvilkår, når arbejdspladser lukker. Men det er lykkedes HK Handel at få en aftale, der sikrer de opsagte medarbejdere i forhold til ikke planlagt ferie, vejledning, uddannelse og øvrige vilkår, siger HK Handels faglige chef, Kim Jensen.

Medarbejderne i ComputerCity blev opsagt d. 21. september, og det forventes at alle butikker lukker senest pr. 31. januar 2017.

HK Handel er på besøg i varehusene

computercity1

Organiser Henriette Findshøj, opsagt elev i ComputerCity Jonas og  faglig konsulent, Bettina Larsen fra HK Midt. Foto: HK Midt.

HK Handel har kort efter beskeden om lukningerne besøgt flere varehuse, hvor både butikschefer og medarbejdere har været glade for, at der blev handlet hurtigt.

- Medarbejderne var rigtig glade for, at vi kom, og de var meget interesserede i at høre om de uddannelsesdage, som de har som opsagte medarbejdere, fortæller HK Midts konsulent Bettina Larsen, som sammen med organiser Henriette Findshøj var forbi ComputerCity i Odense d. 28. oktober.

De faglige konsulenter har rundt omkring i landet bl.a. informeret om, hvad lukningerne betyder her og nu, fortalt om uddannelsesmuligheder og introduceret til HK's Jobbørs. De vil desuden fortsat tage kontakt til de medlemmer, der er berørt af afskedigelserne.
Det er blandt andet vigtigt at orientere medarbejderne om, at hvis de er omfattet af butiksoverenskomsten mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiver og HK Handel, har de ret til at få fri med løn til vejledning i fagforening og a-kasse. Aftalen mellem ComputerCity og HK Handel giver derudover medarbejderne ret til 15 dages uddannelse med løn i opsigelsesperioden.

- Vi ved af erfaring, at jo hurtigere, man kommer i gang med jobsøgning og uddannelse, jo hurtigere kommer man i job igen. Derfor opfordrer vi medlemmerne til hurtigt at få den vejledning de har ret til i deres lokale HK afdeling, siger Kim Jensen.

Sidst opdateret 28. september 2016 kl. 06:00

Opsigelse Fyret