Elina er årets elev i HK MidtVest

21. september 2016  |  MidtVest  |

HK MidtVest kårer Elina Østergaard Goul til årets elev. Hun blev overrasket på arbejdspladsen Landbo Limfjord i Skive midt i formiddagskaffen, som pludselig blev en festlig affære med taktfaste klapsalver, diplom og gave.

Elina Østergaard Goul er årets elev

Fra venstre: Karin Østerby, formand for HK MidtVest - Birgit Godsk, Landbo Limfjord - Årets elev Elina Østergaard Goul og Lene K. Andersen, Landbo Limfjord. Birgit og Lene er to af de kolleger, der indstillede Elina til prisen.

Kinderne blusser og det overraskede smil er kæmpestort hos dagens hovedperson, revisorelev Elina Østergaard Goul. Det er netop gået op for hende, hvorfor der pludselig er dukket gæster op i kantinen på Landbo Limfjord denne solrige sensommermorgen.

- Godmorgen. Mit navn er Karin Østerby og jeg er formand for HK MidtVest. Der er en særlig grund til, at jeg er her i dag. Vi har nemlig været i gang med at kåre årets elev, og der er kommet mange indstillinger. Men årets elev, hun er her hos jer. Og navnet på hende er Elina Østergaard Goul. Vil du komme herop til mig?, lyder det begejstret fra Karin Østerby.

Det er lige her, ansigtet får farve hos Elina. Bragende klapsalver fra de mange kolleger følger hende op til håndtryk og tillykke-knus.

En elev i særklasse

Det er tre ansatte, hhv. en leder og et par kolleger, der sammen har indstillet Elina til prisen. Og det er en perlerække af rosende ord, de har givet hende med på vejen. Karin Østerby læser dele af indstillingen op:

- En elev helt i særklasse - både fagligt og menneskeligt.  Elina besidder en helt enestående og meget sjælden evne til lynhurtigt at tage bestik af situationen. Elina er utrolig kvik og lærenem. Hun har en meget veludviklet forståelse for det regnskabstekniske og de mange sammenhænge, der skal tænkes ind omkring en kunde. Hun går ikke af vejen for at tilbyde sin hjælp og tager det som en selvfølge, at der ind i mellem skal ydes en ekstra indsats for fællesskabet.  Vi har med vores mangeårige erfaring i oplæring af elever sjældent mødt en så ung person, der virker så helstøbt som Elina. Det er rigtig svært for os at komme på svage sider hos Elina. Hvis hun har nogle, har hun indtil videre forstået at skjule dem usædvanligt godt for os.

En tydeligt rørt Elina får diplom og gave.
- Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige. Det havde jeg slet ikke forventet. Jeg er helt overvældet. Det er lige, så jeg ryster, får Elina fortalt, mens hun pakker gaven op. En transportabel B&O-højtaler til mobilen.

Og så er der mere bifald i kantinen og et stort smil på årets elev, der får knus med lykønskninger fra kollegerne, revisorassistenterne Lene K. Andersen og Birgit Godsk. Sammen med chefkonsulent for økonomiafdelingen Flemming Pedersen har de indstillet Elina Østergaard Goul til prisen.

Spot på elever og erhvervsuddannelser

Det er første gang, HK MidtVest kårer årets elev, og om baggrunden for prisen forklarer formand Karin Østerby:

-       Når jeg møder elever inden for HK’s område, tænker jeg altid: Hvor er de engagerede, hvor er de arbejdsomme, og hvor kommer de med mange positive bidrag til deres fag og arbejdsplads både af faglig og social karakter.

-       De unge, som tager en erhvervsuddannelse, kan ikke værdsættes nok. Derfor har vi stiftet prisen, så der kan blive sat spot på de mange dygtige elever, der findes inden for HK’s område, og så flere måske kunne have lyst til at vælge en erhvervsuddannelse. Der er nemlig brug for dem rundt omkring på arbejdspladserne.

Juryen, der har udpeget årets elev består foruden Karin Østerby, afdelingsformand for HK MidtVest, af Ann Østergaard, direktør for Uddannelsescenter Holstebro, UCH - Per Mathiasen, kommunaldirektør for Skive Kommune - Henrik Hansen, erhvervsdirektør, Viborgegnens Erhvervsråd og Annette Hansen Hindkjær, citychef i Herning. Der kom i alt 15 indstillinger til prisen.

Se video fra kåringen

Følg HK MidtVest på Facebook