Forældrekampagne skal få flere unge til at vælge erhvervsuddannelser

21. september 2016

Forældre ved alt for lidt om erhvervsuddannelserne – og derfor fortsætter flertallet af unge med at vælge en gymnasial uddannelse. Ny kampagne skal klæde forældre bedre på til at tale om uddannelse med deres børn, for arbejdsgiverne skriger på flere faglærte.

Tre ud af fire af de forældre, der har børn mellem 14 og 23 år, vil råde eller har allerede rådet deres børn til at tage en gymnasial uddannelse. Det gør de, selv om hver femte ikke føler sig klædt på til opgaven med at vejlede deres børn i valg af ungdomsuddannelse. Og selv om tre ud af fire indrømmer, at de ved mest om de gymnasiale uddannelser, og EUX og erhvervsuddannelserne topper listen over de ungdomsuddannelser, de ved mindst om.

Det viser en ny undersøgelse, mediebureauet IUM og IPG Mediabrands har lavet for Den Regionale Ungeenhed. Derfor lancerer de sammen med de fem regioner og en lang række samarbejdspartnere – som Danske Erhvervsskoler, KL, DA, LO, HK og Hands On - kampagnen Ditbarnsfremtid.dk.

HK: EUX et godt valg

HK’s formand Kim Simonsen synes især, det er vigtigt at få sat fokus på de nye EUX-uddannelser:

-I HK ønsker vi, at langt flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse med EUX. Alt for mange unge tog førhen en gymnasial eksamen via fx HHX, inden de blev elever inden for handel eller kontor. Den nye EUX giver de unge og deres forældre muligheden for at vælge en erhvervsuddannelse første gang og samtidig få en gymnasialeksamen. Det er vigtigt, at de unge og deres forældre ved det”, siger Kim Simonsen.

Kampagnen skal med film, annoncer og et kampagnesite gøre forældrene nysgerrige på erhvervsuddannelserne og give dem ammunition til uddannelsessnakken med deres børn.

- Kampagnen fokuserer på at give forældrene den viden, de mangler – ikke den viden, de har i forvejen. Derfor prøver vi at fange forældrene hjemme i familien via sociale og trykte medier og TV i et håb om at få deres øjne op for de gode job- og videreuddannelsesmuligheder, man har, hvis man uddanner sig som f.eks. struktør eller industritekniker. Vi vil simpelthen have erhvervsuddannelserne ind i uddannelsessnakken. For det er de ikke lige nu, siger Inge Prip, styregruppeformand for Den Regionale Ungeenhed.

Stort behov for flere med erhvervsuddannelse

At der er et kæmpe behov for kampagnen, viser søgemønsteret til ungdomsuddannelserne i 2016 tydeligt. Et stort flertal af eleverne fra 9. og 10. klasse (74 %) har valgt en gymnasial uddannelse som første prioritet, mens kun 18 % har valgt en erhvervsuddannelse.
Det står i skærende kontrast til, at fremskrivninger fra DI og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at vi kommer til at mangle helt op mod 70.000 faglærte i 2025.

Og problemet ligger ikke bare ude i fremtiden, understreger LO-formand Lizette Risgaard.

- Vi har faktisk et helt akut behov for, at flere unge vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse. Virksomhederne skriger på deres faglige viden og arbejdskraft rundt om i landet, siger hun.

Samtlige regioner i Danmark mangler allerede nu faglært arbejdskraft og efterlyser blandt andet struktører, VVS-energiuddannede, entreprenør- og landbrugsmaskinmekanikere, murere, tømrere, smede, procesoperatører, elektrikere og industriteknikere.

Jacob Holbraad, adm. direktør i DA supplerer:

- Der er masser af gode job-, løn- og karrieremuligheder i at tage en erhvervsuddannelse. Det håber jeg, at flere unge og deres forældre bliver opmærksomme på. For dygtige faglærte er rygraden i de private virksomheder. Og vi har brug for dem nu og i fremtiden. Derfor har vi også netop lavet en aftale med regeringen og fagbevægelsen, hvor målet er at vi skal have 8-10.000 flere praktikpladser, siger han.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK