Rita Bundgaard til Mette F.: Vi hjælper gerne med at udvikle den offentlige sektor

23. september 2016  |  HK Stat

Socialdemokraterne vil bringe faglighed og arbejdsglæde tilbage til de offentligt ansatte, lover partiformand Mette Frederiksen i et nyt oplæg. God ide, mener HK Stats formand, som dog savner planer for de mange dygtige medarbejdere i staten i oplægget. Rita Bundgaard ser derfor frem til at samarbejde om at reformere den offentlige sektor, skriver hun i dette åbne brev til S-formanden.

Åbent brev til Mette Frederiksen:

Kære Mette

Jeg ser til min glæde, at du og Socialdemokraterne vil indføre en ny måde at styre den offentlige sektor på. Det arbejde vil jeg gerne hjælpe jer med – på vegne af de mange statsansatte HK’ere, som på kontorer, laboratorier og i it-afdelinger holder den statslige sektor kørende med professionel administration og understøttelse af kerneopgaverne.

I vil gøre op med procesregulering, dokumentationskrav og kontrol af medarbejderne. I stedet for New Public Management vil I indgå en velfærdskontrakt med medarbejderne i den offentlige sektor. Fagligheden, arbejdsglæden og stoltheden skal tilbage, skriver du i dit oplæg ’Fire mål for en reform af den offentlige sektor’.

Du har også sat dig for at fremme en stærkere og tillidsskabende ledelse på de offentlige arbejdspladser. Og du vil styrke tidligere og forebyggende indsatser lige fra børnesundhedsplejen over socialforvaltningen til sundhedsvæsenet.

Alt sammen lyder som gode, tiltrængte fornyelser af den måde, vi styrer og indretter vores offentlige sektor på. Og dine og Socialdemokraternes ideer flugter rigtig godt med de tanker, der lå bag Tillidsreformen for nogle år siden. Desværre er det så som så med de konkrete resultater af den reformsnak. Men nu får vi måske chancen for at se de gode intentioner ført ud i livet med jeres nye initiativ.

At du har dit fokus på borgernes velfærd og på medarbejderne i skoler, børnehaver, socialforvaltninger og sygehuse, skal du ikke høre for. Det er afgørende vigtigt for vores kernevelfærd, at disse områder fungerer optimalt. Men samtidig skal du huske, at dygtige administrative og andre medarbejdere i stat, regioner og kommuner gør en jætteindsats for at holde samfundsmaskineriet i gang. I ministerier og styrelser, i forsvaret, politiet og i Skat. På universiteter, gymnasier, asylcentre og erhvervsskoler for eksempel.

Disse funktioner og medarbejdergrupper er vigtige brikker, når du skal reformere og udvikle den offentlige sektor. Derfor er jeg glad for, at du i dit oplæg inviterer til et tæt samarbejde med de medarbejdere, der har fingeren på pulsen.

I HK Stat ser vi frem til at inspirere dig og dit parti til arbejdet med at gøre vores fælles offentlige sektor bedre. Efter mange års vedvarende nedskæringer af budgetterne til administration er det afgørende med en ny politik for området. Se bare, hvor galt det fx er gået i Skat,¬ som I selv lægger op til at styrke i jeres 2025-plan. Et andet godt sted at sætte ind er at droppe det omprioriteringsbidrag, som hvert år dræner statsadministrationens budgetter for 2 procent. Samtidig vil det være vældig smart som led i reformen at holde op med at hente rationaliseringsgevinster på statens arbejdspladser, før rationaliseringen faktisk har virket.

Endnu en gang tak for invitationen til samarbejde om at reformere den offentlige sektor. Du ringer bare …

Bedste hilsner og god kongres

Rita Bundgaard, formand for statens HK’ere

Politik HK-medlemmer