4 gode råd, der styrker dit netværk

26. september 2016  |  Midt

Pierre Claville, Jobbørs-konsulent hos HK Midt, er en rutineret netværker. Her giver han dig 4 gode råd til, hvordan du kan styrke dit eget netværk – og fortæller, hvorfor netop netværk har været med til at bringe 80 ledige medlemmer i job alene i 2016.

...efter sigende er det 80-85% af alle ledige jobs, der bliver besat via netværk.

Pierre Claville, HK JobBørs, netværker til Jobmesse Fyn 2016
Pierre Claville (tv.), HK JobBørs, snakker med Martin Klaris
 fra Hartmanns til Jobmesse Fyn 2016
Når Pierre Claville fra HK’s Jobbørs deltog i Jobmesse Fyn, så var det især for at styrke Jobbørsens og dermed også dit netværk. For et godt netværk til virksomheder og arbejdsgivere er én af grundene til, at Jobbørsen er en stor succes. I 2016 har et stærkt netværk bl.a. ført over 200 jobordrer med sig og bragt 80 ledige HK-medlemmer i job. En af forklaringerne er, at det efter sigende er 80-85% af alle ledige jobs, der bliver besat via netværk. Der er derfor god grund til at netværke aktivt. Det gælder for Jobbørsen og Pierre, og det gælder for ledige og alle andre, der drømmer om et nyt job:
   - Min vigtigste opgave, som en del af HK Midt’s hold på Jobmessen i Odense Congress Center, var at netværke. Og heldigvis var der mange mennesker hele dagen igennem, så jeg fik talt med medlemmer, samlet visitkort og talt med mange arbejdsgivere. Og netværk er bare godt, fordi det i dag er det, der giver job. Jo flere mennesker, du får fortalt, hvad du kan og arbejder med, desto flere bringer dig i spil, fortæller Pierre Claville og fortsætter:

- Når HK har kurser, samtaler osv. for ledige, så påtaler vi altid et godt netværk som noget af det vigtigste. Det er kun en lille del af ledige jobs, der bliver slået op. Resten bliver besat via netværk. Netværk er også rigtig, rigtig vigtigt for Jobbørsen og mig. Et godt eksempel er, når en virksomhed henvender sig, fordi den er blevet henvist fra en anden virksomhed, vi har hjulpet. Alene i år har det betydet, at vi har åbnet over 200 jobordrer, siger Pierre Claville.

...netværk er bare godt, fordi det i dag er det, der giver job. Jo flere mennesker, du får fortalt, hvad du kan og arbejder med, desto flere bringer dig i spil.

Sådan styrker du dit eget netværk

- fire gode råd fra rutineret (job)netværker.

Brug dit naturlige/private netværk
    - Jeg plejer at sige til folk, at de også skal bruge deres personlige netværk omkring fritid, sport, foreninger osv. Husk at nævne over for dem, du spiller fodbold eller badminton med, at du er ledig og søger job. Fortæl dem, hvad du kan, og hvad du søger. For nogen kan det være en hurdle at få det sagt. Her er det vigtigt at huske: Det er de færreste, der selv er skyld i, at de er blevet ledige!
    Brug netværksgrupper
    - Det er en god idé at bruge de netværksgrupper, der findes for ledige. Det kan for eksempel være Powerjobsøgerne eller Senior Erhverv. HK Midt afholder et kursusforløb over fem dage, der hedder ”Boost din jobsøgning”, hvor du danner godt netværk i løbet af den uge, det varer. Deltagerne på ”Boost…” ses og netværker ofte bagefter.
    Links:
    Kursusoversigt "Boost din jobsøgning"
    Seniorerhverv Fyn
    Senior Erhverv Svendborg
    Brug de digitale netværk
    - LinkedIn er i dag et af de netværk, arbejdsgivere bruger allermest, når de søger nye medarbejdere. Derfor holder HK Midt også webinarer om brugen af LinkedIn, fordi så mange virksomheder kigger og søger på LinkedIn. På vores webinarer lærer du, hvordan du laver en god profil og bruger netværket aktivt. Måske har du også en masse venner på Facebook, som du kan gøre opmærksom på, at du er jobsøgende. Jeg har hørt flere historier om folk, der er kommet i job, efter at de har slået op på Facebook, at de søgte nyt job.
    Facebookgruppen "JobforumDK"
    Webinar "Godt i gang med LinkedIn" - 4. oktober
    Brug Jobmesse Fyn og andre mødemuligheder
    - Det er en god idé at besøge Jobmesse Fyn og andre steder, hvor du kan møde andre og styrke dit netværk. Nogle af de virksomheder, der er med på jobmessen, har endda helt konkrete jobs med, de skal have besat. Så hold øje med de muligheder, der byder sig for at komme ud og netværke - uanset hvor stort eller småt eventet måtte være.
    Læs mere om den seneste jobmesse på Jobmesse Fyn

Netværk

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK