5 råd til når du taler uddannelse med dit barn

26. september 2016

Forældre har stor indflydelse på unges valg af uddannelse. Mange vælger per automatik gymnasiet. Men der er kommet mange nye muligheder. Fx erhvervsuddannelser, der samtidig giver mulighed for at læse videre. Få gode råd til at tale uddannelse med dit barn.

En ny kampagne, Dit Barns Fremtid, sætter fokus på forældrenes rolle i børn og unges valg af uddannelse. I samarbejde med Foreningen skole og forældre har kampagnen formuleret disse 5 gode råd til, hvordan man kan sikre at komme godt omkring i snakken om uddannelse med sit barn:

Snak om interesser frem for uddannelser

Tag en snak med dit barn og spørg ind til hans eller hendes drømme og interesser for fremtiden. Hvad optager f.eks. din søn eller datter i skolen og fritiden? Hvad har dit barn af faglige, personlige og sociale styrker og kompetencer? Forsøg at have en åben dialog og spring ikke til et hurtigt valg. Udfordrer dit barns drømme uden at slette dem. Hav fokus på fremtiden i stedet for valget her og nu. Spørg eksempelvis ”Hvor er du henne om fem år?”

Fortæl din historie

For mange unge er arbejdslivet og de mange jobmuligheder en ukonkret og fremmed verden. Fortæl dit barn om din egen karrierevej og de overvejelser og dilemmaer, du har stået overfor. Lad din søn eller datter vide, at det er normalt at have tvivl, men at han eller hun ikke står alene på vejen til valg af uddannelse. Lad også familie og venner fortælle om deres karrierevej og jobsituation for at give et indblik i alternative karriereveje og arbejdsmarkedet i det hele taget.

Test og reflekter sammen

En uddannelsestest kan være et godt værktøj til at finde det rette match mellem dit barns interesser og mulige uddannelser. Tag UddannelsesGuidens test sammen med dit barn og drøft spørgsmålene undervejs. Husk at du højest sandsynlig er den, der kender din søn eller datter allerbedst, og kan komme med værdifulde input, som han eller hun måske slet ikke har overvejet. Når testen er færdig, kan I sammen reflektere over de foreslåede uddannelser og finde ud af, hvad næste skridt er. Du kan sagtens komme med gode råd uden at overtage selve valget.

Få mere viden – snak med eksperterne

Ring, chat eller mail med en vejleder fra evejledning. De kan svare på spørgsmål om stort set alle uddannelser og give dit barn redskaber til at håndtere det svære uddannelsesvalg. UddannelsesGuiden har også en forældreside, hvor du kan finde mere information om, hvordan du som forældre kan støtte op omkring uddannelsesvalget.

Eller tag fat i Ungdommens Uddannelsesvejledning, der også står klar til at vejlede unge under 25 år om valg af uddannelse og erhverv. Find det nærmeste uu-center her.

Besøg skolerne

Alle erhvervsskoler har åbent hus og forældreaftener, hvor man kan høre meget mere om både skolen, fagene og campus-miljøet fra lærere og elever. Tag med, hvis det er muligt. På den måde får du selv mere viden, og du viser dit barn, at du også er nysgerrig på de mange uddannelsesmuligheder. Spørg også gerne andre unge til råds om, hvordan den lokale erhvervsskole er, eller hvordan det er at være praktikant i en virksomhed. F.eks. kan du spørge venners eller familiemedlemmers børn eller efterlyse erfaringer fra andre unge via Facebook.

Se meget mere om uddannelsesvalg og din rolle som forælder her: www.ditbarnsfremtid.dk