Deltag i nyt pilotforsøg og få papir på det du kan

26. september 2016  |  Samdata  |  Ernst Poulsen

Ved du en masse om IT, uden at have papir på mere end en brøkdel af din viden? Så bør du melde dig til et nyt pilotprojekt, hvor man er i gang med at udvikle værktøjer og forløb, så langt flere kan få papir på deres viden.

Ved du en del om databaser eller kan du programmere nogle basale ting – uden at have papir på din viden? Så bør du deltage i et nyt udviklingsprojekt, som Erhvervsakademiet Lillebælt er i gang med at stable på benene.

”Vi skal finde de bedste metoder og værktøjer, så det bliver nemmere og mere tilgængeligt at få officielle papirer på den viden, man har erfaret sig til gennem arbejdet,” forklarer projektchef Marie Nørgaard Laursen.

Til det første pilotprojekt har man brug for en hel stribe testpersoner fra IT-branchen. Og det er ikke tilfældigt, at man starter med IT-medarbejderne.

”IT-branchen er netop en branche, hvor der er mange, som kun har en kort formel uddannelse, men som har lært rigtigt meget i de jobfunktioner de har haft i arbejdslivet,” forklarer Marie Nørgaard Laursen.

Ved du noget om databaser og programmering?

I første omgang skal Erhvervsakademiet bruge 20 testere fra hele landet, der vil teste prototypen på et nyt online-værktøj, der skal hjælpe med at afklare IT-medarbejderes konkrete kompetencer. Værktøjet skal bidrage til bedømmelsen af, om man har faglig viden, færdigheder og kompetencer på et niveau, der svarer til at bestå et givent fag.

Det konkrete værktøj er bygget, så det kan vurdere om deltagerne har viden svarende til fagene ”Grundlæggende databaseforløb” eller ”Grundlæggende programmering” på Akademi Uddannelserne eller ”Databaseforløbet” på Diplomuddannelsen. De folk der skal melde sig til testen, skal derfor have et vist vidensniveau om enten programmering eller databaser.

Målet er at prototypen skal blive et brugervenligt og generelt værktøj, som kan tilpasses de mange forskellige fag og uddannelser der findes. På den måde kan man forhåbentlig sluse langt flere folk gennem en såkaldt realkompetencevurdering (RKV), noget der i dag er temmelig tidskrævende, fordi dokumentationsprocessen er tung og uensartet. Lovgivningen skal stadig følges, og der vil ikke blive slækket på de faglige krav, men forhåbentligt bliver administrationen nemmere for alle parter.

Meningen er, at op til 50 IT-folk, kan få en realkompetencevurdering inden for de tre fag (se ovenfor) på den nærmeste uddannelsesinstitution eller på Erhvervsakademiet Lillebælt. Her vil man blive mødt af en vejleder, der hjælper en videre gennem forløbet og som forklarer, hvad man selv skal bidrage med for at få lavet en RKV.

En plan for hver enkelt

Marie Nørgaard Laursen

”IT-branchen er netop en branche, hvor der er mange, som kun har en kort formel uddannelse, men som har lært rigtigt meget i de jobfunktioner de har haft i arbejdslivet. For dem er en realkompetencevurdering oplagt,” siger Marie Nørgaard Laursen fra Erhvervsakademiet Lillebælt.

”Autodidakte IT-medarbejdere har meget let ved at få job i opgangstider, og det betyder måske, at de ikke altid får gjort deres uddannelse færdig - i stedet lærer de en masse undervejs. Men teknologien og forventningerne til medarbejdernes kompetencer udvikler sig meget hurtigt, og IT-folk er derfor ekstra sårbare i nedgangskæringstider, hvor virksomhederne ikke tør satse på folk, som ikke har papir på deres viden. For den gruppe kan realkompetencevurderingerne virkeligt være guld værd,” understreger Marie Nørgaard Laursen.

”Det er naturligvis også i fokus, at samfundet ikke skal dobbeltuddanne folk i noget, de godt ved i forvejen,” siger Marie Nørgaard Laursen.

Ud over, at det skal være mindre bureaukratisk at komme igennem RKV-systemet, er målet med pilotforsøget også, at de forskellige uddannelsesinstitutioner får mere ensartet tilgang, så der ikke er forskel på den måde, man laver en RKV i Århus, Odense eller København. Hele pilotprojektet er af samme grund betalt af Forsknings- og Uddannelsesministeriet.

SAMDATA\HK støtter RKV-forløb

SAMDATA\HK arbejder aktivt for, at så mange IT-folk kommer igennem realkompetencevurderinger, og har allerede skaffet de første par håndfulde deltagere til pilotprojektet på Erhvervsakademiet Lillebælt.

I dette nyhedsbrev har vi tidligere berettet om vognmand Carsten Woller, der valgte at skifte til IT-branchen. Her fik han via de første stillinger samlet en masse viden som han supplerede med flere kurser. Men på et tidspunkt gjorde ledelsen ham opmærksom på, at han ikke kunne stige i løn, hvis han ikke fik papir på en samlet uddannelse.

Carsten Woller fik med hjælp fra SAMDATA\HK aftalt en realkompetencevurdering. Den resulterede i, at han fik papir på titlen som IT-supporter ved blot at tage et enkelt semesters tillægskurser. Læs mere i artiklen på SAMDATA Magasinets website

Sådan deltager du

Uanset om du vil hjælpe med testen af online-værktøjet eller er interesseret i at få en realkompetencevurdering, skal du henvende dig til Marie Nørgaard Laursen via mail: mnla@eal.dk eller tlf. 40 22 87 48 inden den 10. oktober.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK