Her har de nogle af Danmarks Bedste Kolleger

26. september 2016  |  MidtVest  |

Bilka Viborg har nogle af Danmarks Bedste Kolleger. I hvert fald er der kommet ikke mindre end 16 nomineringer til HK’s pris Danmarks Bedste Kollega fra medarbejderne i lavprisvarehuset, der arbejder på at gøre arbejdsmiljøet endnu bedre ved at tage aktiv del i kampagnen God KollegaKarma. På landsplan er antallet af nomineringer ca. 1500. Sidste chance for at nominere kandidater til prisen er på fredag 30. september 2016.

- Vi har arbejdet med arbejdsmiljøet i rigtig mange år herunder godt kollegaskab, fordi det betyder meget, at medarbejderne trives. Trivsel er en motivationsfaktor og gør, at vi kan fastholde de dygtige medarbejdere, fortæller service-personalechef Dorthe Klovborg Hermann og tilføjer, at det er sjovere at gå på arbejde, når man har det godt sammen.
Bilka Viborg scorer højt i de årlige medarbejderundersøgelser med hensyn til fællesskab/det gode kollegaskab, men det er vigtigt at fastholde den gode trivsel. På et møde i samarbejdsudvalget blev der talt om, hvordan Bilka Viborg kunne gøre endnu mere for at fremme det gode arbejdsmiljø, og der blev efter inspiration fra Novo Nordisk indført temperaturmålinger, hvor medarbejderne kan lægge et rødt kort frem, hvis de har behov for en snak, eller man kan lægge et kort, hvis man bekymrer sig for en kollega. Det er også muligt at lægge et grønt kort, hvis man har overskud til at hjælpe sine kolleger med deres arbejdsopgaver.
På mødet faldt snakken også på HK’s kampagne God KollegaKarma og den nye app, der gør det muligt sammen med sine kolleger at optjene KollegaCredits ved at løse små opgaver inden for temaerne fællesskab, overskud, samarbejde, nærvær og hjælpsomhed. I skrivende stund ligger Bilka Viborg med 170.000 KollegaCredits på en fjerde plads blandt de virksomheder landet over, der har valgt at deltage i kampagnen.

Har samlet KollegaCredits

Thomas Duch (fra venstre), Mette Madsen og Dorthe Klovborg Hermann fra Bilka Viborg mener, at deltagelsen i kampagnen God KollegaKarma har givet mere fællesskab og har bevirket, at medarbejderne snakker med flere kolleger på tværs af afdelingerne.

Én af de medarbejdere, der har gjort flittig brug af app ’en er 21-årige Thomas Duch, der er elev i afdelingen ”Home”. Han har alene fået 51.000 KollegaCredits ved at uploade billeder af det, han har gjort for at fremme kollegaskabet på arbejdspladsen. Det har eksempelvis været at spise frokost med en ny kollega. Thomas Duch har også valgt at indstille sin kollega og chef, Kristian Svendsen til prisen Danmarks Bedste Kollega.
I alt er der fra Bilka Viborg i skrivende stund indkommet 16 nomineringer til prisen Danmarks Bedste Kollega. Én af dem er 32-årige Mette Madsen, salgsassistent og områdeansvarlig i ”Dametekstil”. Dorthe Klovborg Hermann har blandt andet indstillet hende til prisen, fordi hun udviser stort engagement, siger sin mening på en konstruktiv måde og har et smittende humør. Mette Madsen tager desuden et stort ansvar som jobpilot for nye kolleger samt i samarbejdsudvalget i Bilka Viborg, og hun var én af de medarbejdere, der mente, at arbejdsmiljøet kunne blive endnu bedre med HK’s KollegaKarma.
- Jeg forsøger både som jobpilot og kollega at gøre noget, så mine kolleger får en god dag, når de møder på arbejdet, og det er fedt, at andre anerkender indsatsen for at skabe et godt arbejdsmiljø og har nomineret mig, siger hun.

Sammenhold er styrket

Mette Madsen, Thomas Duch og Dorthe Klovborg Hermann er enige om, at God KollegaKarma har styrket sammenholdet hos Bilka Viborg.
- Med KollegaKarma er der gået sport i at gøre noget godt for arbejdsmiljøet og kollegaskabet. Deltagelsen har givet mere fællesskab, og vi er kommet til at snakke med flere kolleger på tværs af afdelingerne, som Thomas udtrykker det.
Karin Østerby, formand for HK MidtVest, glæder sig over, at så mange har valgt at tage del i kampagnen God KollegaKarma og indstille kandidater til prisen Danmarks Bedste Kollega.
- Formålet med kampagnen har været at få italesat og fremmet arbejdsmiljøet og det gode kollegaskab rundt omkring på arbejdspladserne, og eksemplet med Bilka Viborg viser, at det er lykkedes, siger hun.

Kåring i november

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted tirsdag 15. november 2016 i Cirkusbygningen i København. Her vil det blive afsløret, hvem der løber med titlen og et arrangement på arbejdspladsen for op til 25.000 kroner.
Danmarks Bedste Kollega bliver kåret ved et arrangement, hvor Great Place to Work også kårer Danmarks Bedste Arbejdspladser.
Der kan til og med på fredag 30. september 2016 nomineres kandidater til Danmarks Bedste Kollega på www.hk.dk.
App ’en kan i øvrigt hentes i App Store og Google Play.

Arbejdsmiljø

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook